نوش و نیش: دنیا در نگاه نهج البلاغه
۱۴۰۳-۰۱-۲۱

پدیدآور: محمدعلی انصاری

مشخصات نشر: مشهد: انتشارات بیان هدایت نور، 1396

مشخصات ظاهری: 264ص

رده بندی دیویی: ن 885 الف 297/9515

معرفی کتاب:

در میان همه موضوعات متنوع مطرح شده در نهج البلاغه امام علی علیه السلام، برخی موضوعات به طور مشهود جایگاه برجسته تری دارند. میان همه قلل مرتفع سخنان بی نظیر امیر المومنین، مبحث معرفی دنیا و شیوه نگاه به دنیا و تعامل با آن موقعیتی بس رفیعی دارد. گویا امام پرداختن به این مطلب بسیار تعیین کننده و بنیادین را ضروری تر داشته اند؛ چرا که حقیقتی است که با وجود آدمیان تنیده است و سعادت و شقاوت آنان وابسته به نوع درک و شناخت و شیوه تعامل با این موضوع است. کتاب « نوش و نیش: دنیا در نگاه نهج البلاغه » نگاه دو سویه ی امام به ماهیت دنیا را بیان می کند که گاه دنیا را شیرین و نوازنده و گاه تلخ و گزنده می داند.

در مقدمه این اثر چنین می خوانیم:

 امام با همان ژرف بینی که مختص به جانّ از شمیم وحی پرورده اوست و تیزبینی و دقتی که تنها در اندیشه والای او یافت می شود و جامعیتی که با آن شناخته شده است، به معرفی حقیقت دنیا، شیوه نگرش به دنیا و اقسام آن، رابطه دنیا و جهان آخرت و در نهایت تعامل انسان با دنیا پرداخته است.

جستار درباره دنیا در نهج البلاغه منظومه ای را فراهم می آورد که به حق، انسان را از آموزه های دیگر در این موضوع بی نیاز می سازد، ذهن و اندیشه را می پالاید و منش درست بهره برداری از حیات دنیا را به زیباترین و شفاف ترین وجه ممکن تبیین می کند، به گونه ای که انسان بتواند سبکبال و پربار از پیچ و تاب های دشوار زندگی دنیوی بگذرد و به قرارگاه امن و عافیت دست یابد. 

کتاب « نوش و نیش: دنیا در نگاه نهج البلاغه » توسط انتشارات « بیان هدایت نور» به نگارش درآمده است و در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی جهت مطالعه و امانت موجود می باشد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید