تفسیر تدبّر
۱۴۰۳-۰۱-۲۸

                                                                   پدیدآور: سید مجتبی حسینی

                                                        مشخصات نشر: کتاب نیستان

                                                        مشخصات ظاهری: 222 صفحه

                                                       شماره دیویی:ج1/ت 577 ح1726 / 297

معرفی کتاب:

قرآن کتاب همگانی مسلمانان و راهنمای حیات آنان است. سفارشات مکرر و مفصلی از جانب پیامبر(ص) و ائمه (ع) بر رجوع، استمداد و استفاده از قرآن شده است. قرآن تنها کتاب مردگان، کتاب تشریفات و مراسم نیست، بلکه کتاب زندگان، کتاب هدایت به زندگی ایده آل و پابرجا و استوار است. کتاب« تفسیر تدبّر»، نوارها و فایل هایی است که در جلسات و محافلی بحث و تأمّل شده است و دوستانی این سخنان را به نگارش درآورده و به صورت کتاب منتشر کرده اند. در واقع این مجموعه، بخشی از « تدبّری » است که "سید مجتبی حسینی" به قرآن کریم داشته است.

در این کتاب ابتدا معنی سوره، عظمت سوره حمد، مکی و مدنی بودن آن و مطالبی در مورد نزول دوباره سوره حمد، اسامی سوره و بحثی در باره سبع المثانی بیان شده است. در بخش بعدی به فضلیت سوره حمد پرداخته شده است. در این بخش آیات این سوره به صورت جداگانه و کلمه به کلمه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

در ص95 کتاب« تفسیر تدبّر»،  می خوانیم:

نتیجة « ایّاکَ نعبُد » این است که، پیروی و پذیرش دستوراتی که در تضاد با دستور آفریننده است، نادرست است و بسیاری از نافرمانی ها و برهم زدن نظم زیستی و اجتماعی خود مخالفت با عبودیّت و اطاعت خداست، همانطور که بسیاری از پیروی کردن ها و اطاعت ها، خود عین عبادت است. خداپرستی و فقط خدا را پرستیدن، در بی توجهی و رعایت نکردن شرایط درست زندگی در جامعه و طبیعت نیست.

کتاب حاضر، در ادامه به تفسیر تدبرّ سوره مبارکة علق پرداخته است و پس از شرح عنوان سوره، همانند سوره مبارکه حمد، آیات این سوره نیز هر کدام به صورت جداگانه و به طور کامل مورد ترجمه، تفسیر، و تدبّر قرار گرفته است.

در صفحه 146 کتاب« تفسیر تدبّر»در ارتباط با کلمه اکرام در آیه اول این سوره چنین آمده است: این واژه به معنی کریم ترین و یا مبالغه در کرم است. تنها در این مورد که صحبت از تعلیم به انسان است، «کَرَم» به کار رفته است و این نشانگر ارزش بسیار زیاد شناخت و آگاهی، در جهان و برای انسان است.

ارزش آگاهی انسان بیش از ارزش خلقت اوست، چراکه متکامل ترین حلقه آفرینش و پیچیده ترین آن، مرحلة شعور و شناخت است. در واقع از به کار رفتن این واژه در این مقام، می توان ارزش والای انسان را مربوط به زمینة آگاهی و شناخت خدادادی او دانست.

کتاب« تفسیر تدبّر»، در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی موجود است.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه و متن کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید