تفسیر قرآن با قرآن در آینه روایات: مبانی، زمینه ها، ادله، گونه ها، فرایند، قواعد و آثار
۱۴۰۳-۰۱-۲۸

پدیدآور: علی مدبر( اسلامی)

مشخصات نشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

مشخصات ظاهری: 380 ص

شماره دیویی:ج.1 ت 528 الف 297/171

معرفی کتاب:

قرآن کریم آن گونه که آیینه آیاتش را می نمایاند، کلام خدا و کتاب اوست. قرآن ثقل اکبر و گرانسنگ ترین یادگار رسول خاتم(ص) و عدیل ثقل اصغر، یعنی عترت پاک آن حضرت است. رسالت این کتاب آسمانی، تفسیر هویت حقیقی عالم و آدم و هدایت انسان به صراط مستقیم بندگی خدا و رساندن او به نهایی ترین مقصد سیر و سلوک، یعنی لقای تجلیات الهی است و از همین رو تبیین و تفسیر و آشنایی عمیق با چنین کتابی، از بنیادی ترین و ظایف دانشمندان دینی است. «تفسیر قرآن با قرآن» از شیوه ها و منهج های تفسیر قرآن کریم است که شئون و ابعادی گوناگون دارد؛ نخستین جلد کتاب « تفسیر قرآن با قرآن در آینه روایات »شئون و ابعاد مختلف را در هفت بخش از منظر روایات معصومان (ع) بررسی می کند.

در این کتاب روایاتی می توانستند محور پژوهش باشند که ضمن تبیین شأنی از شئون تفسیر قرآن با قرآن ، به شیوه و منهج تفسیر قرآن با قرآن، نیز تصریح و یا دست کم اشاره کرده باشند؛ مانند روایتی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: بخش های کتاب خدا یکدیگر را تصدیق می کنند و یکدیگر را تکذیب نمی کنند؛ که البته شمار این گونه روایات که به منهج تفسیر قرآن با قرآن تصریح یا تلویح کرده باشند، بسیار کم شمارند.

دسته دیگر از روایات آنهایی هستند که بدون تصریح یا اشاره به منهج تفسیر قرآن با قرآن بیانگر شأنی از شئون آن باشند؛ برای مثال یکی از زمینه های تفسیر قرآن با قرآن، اشتمال قرآن با محکم و متشابه و عام و خاص و مطلق و مفید است. در این بازه روایاتی بررسی می شوند که بدون هیچ گونه اشاره ای به منهچ تفسیر قرآن با قرآن، اشتمال قرآن بر امور یاد شده را تأیید می کنند.

به اعتقاد شیعه ، به دلیل آیاتی مانند تطهیر نیز آیه 59 سورة نسا همان اعتباری که برای سخن و سیره و سنت رسول خدا(ص) هست برای سخن و سیره و سنت امامان معصوم(ع) ثابت است.سخنان معصومان(ع) در تبیین آیات قرآن، «تفسیر قرآن با سنت »، «تفسیر به مأثور»، « تفسیر اثری»و « تفسیر نقلی» نام گرفته است..

کتاب« تفسیر قرآن با قرآن در آینه روایات» در هفت بخش نگاشته شده است. عناوین هریک از بخش ها در ذیل آمده است:

بخش اول: مفاهیم و مقدمات       بخش دوم:مبانی و زمینه های تفسیر قرآن با قرآن        بخش سوم: ادله مؤیّدات تفسیر قرآن با قرآن         بخش چهارم:اقسام تفسیر قرآن با قرآن

بخش پنجم:شبهات تفسیر قرآن با قرآن          بخش ششم: فرایند و قواعد تفسیرقرآن با قرآن                  بخش هفتم: آثار و ثمرات تفسیر قرآن با قرآن

روش یا منهج تفسیر قرآن با قرآن ، بهره گیری از آیات قرآن برای تبیین و تفسیر دیگر آیات است. در این منهج گاهی آیه ای با آیه ای دیگر و گاهی بخشی از یک آیه با بخشی دیگر از آن تفسیر می شود( تفسیر صدر و ذیل آیه با یکدیگر). پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) بنیانگذاران این منهج تفسیری هستند.

کتاب« تفسیر قرآن با قرآن در آینه روایات» در کتابخانه تخصصی علوم قران و حدیث آستان قدس رضوی موجود است.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید