نهضت حدیثی شیخ بهائی
۱۴۰۳-۰۲-۰۲

پدیدآور: محمدحسن ربانی بیرجندی

مشخصات نشر: مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، 1396.

شماره دیویی: رن/ 913 ش 998/297

معرفی کتاب:

نهضت حدیثی شیخ بهائی عنوان کتابی است از محمدحسن ربانی بیرجندی، پیرامون نهضت بزرگی که جناب شیخ بهائی در زمینه حدیث پدید آورد و توجه عالمان اصفهان را به حدیث و شرح آن برانگیخت.

محورى‌ترین درس شیخ بهائی  ، حدیث و مهم‌ترین کتاب‌هایش در این زمینه بود. او در آغاز قرن یازدهم با تألیف چند کتاب درباره فقه الحدیث، توجه عالمان اصفهان را به حدیث و شرح آن برانگیخت و پس از وى، اصفهان تا دو قرن مرکز شرح و تفسیر حدیث بودشیخ بهائی  دورى فقیهان را از متون روایى و توجه بیش از حد آنان را به مباحث اصولى و عبارت‌هاى اصولیان دیده و احساس خطر کرده بود؛ به این سبب در سه رشته از علوم حدیث، یعنی فقه الحدیث، رجال الحدیث و درایة الحدیث، تألیفات قابل اعتنایى از خود برجاى گذاشت. او بسیارى از کتاب‌هاى حدیثى را تدریس کرده و از شاگردانش می‌خواست احکام مستفاد از احادیث را استخراج کنند. توجه شیخ بهائی  به حدیث موجب شد تا یک نهضت حدیثى در حوزه‌هاى علمیه شیعه به ‌وجود آید.

در این کتاب تحقیقی و مستند، زندگانی، اندیشه و شیوه‌های تدریس و تحقیق شیخ بهایی به‌طور مشروح، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است. محوری‌ترین مباحث این کتاب به نهضت وی درباره فقه الحدیث اختصاص دارد که شامل فقه الحدیث، رجال الحدیث و درایة الحدیث است.

کتاب نهضت حدیثی شیخ بهائی در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی موجود است.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید