تاثیر فضای نزول در فهم آیات خطاب به پیامبر(ص)
۱۴۰۳-۰۲-۰۳

پایان نامه دوره تحصیلات تکمیلی(سطح سه) رشته تفسیر و علوم قرآنی

پژوهشگر: زهرا آیانی

استاد راهنما: مصطفی احمدزاده

شماره راهنما: ت 948 ز 152/297

چکیده پایان نامه:

پایان نامه « تاثیر فضای نزول در فهم آیات خطاب به پیامبر(ص)»، برآن است که با استفاده از منابع تفسیری، تاریخی، تفاوت قابل توجهی را که در تفسیر برخی از آیات خطاب به رسول خدا است؛ مشخص کند و با تبیین فضای نزول آن، تفسیر درست تر را از بین آراء مفسران مشخص کند و به این وسیله اهمیت و ضرورت لحاظ فضای نزول در تفسیر را به عنوان یک مبنا، روشن سازد.

شناخت فضای نزول قرآن در فهم درست آیات خطاب به پیامبراکرم(ص) نقش اساسی دارد. مراد از آن آگاهی از شرایط و ویژگی های موجود در آن فضا، مانند حوادث، عقاید، وضعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی حاکم در زمان نزول قرآن است.

در پایان نامه « تاثیر فضای نزول در فهم آیات خطاب به پیامبر(ص)»، ابتدا به بررسی مفهوم لغوی سبب، شان، نزول و همچنین معنای اصطلاحی سبب نزول، شان نزول، فرهنگ زمانه، فضای نزول و جو نزول پرداخته شده؛ سپس با مترادف قراردادن سبب نزول و شان نزول، فضای نزول را به عام و خاص تقسیم کرده و فضای نزول خاص را به یک سوره و فضای نزول عام را به همه قرآن اختصاص داده است.

پیام های الهی در قرآن به زبان قوم ارسال شده و جلوه هایی از فضای نزول در آیات الهی دیده می شود . قریب به اتفاق مفسران با شرایطی از اسباب نزول در فهم و تفسیر آیات الهی، بهره گرفته اند؛ اما از توجه به فضای نزول سوره و فضای نزول کل قرآن، در تفسیر این آیات غافل شده اند.

با بررسی آیات منتخب از آیات خطاب به پیامبراکرم(ص) و توجه به فضای نزول آن ها در تفسیر، روشن می گردد که آشکار شدن معنای درست تر، دقیق تر و جامع تر این آیات، در گرو شناخت فضای نزول آن ها می باشد.

پایان نامه « تاثیر فضای نزول در فهم آیات خطاب به پیامبر(ص)»، در کتابخانه مرکزی آستان قدس تالار علوم قرآن و حدیث موجود می باشد.

واژه های کلیدی: سبب نزول، شان نزول، فضای نزول، فرهنگ زمانه، جو نزول، پیامبراکرم، آیات خطاب به پیامبر اکرم

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
چکیده پایان نامه
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید