بررسی و تحلیل شاخصه های تلاوت مطلوب
۱۴۰۳-۰۲-۰۹

پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته ی علوم و فنون قرائات قرآن

دانشجو: سیدکمال الدین معتمد شریعتی

شماره دیویی: ب 658 م 297/151

چکیده پایان نامه:

در پایان نامه « بررسی و تحلیل شاخصه های تلاوت مطلوب»، با بررسی منابع مکتوب و شفاهی و اصوات تلاوت قاریان برجسته ی جهان اسلامیه به تحلیل ویژگی های تلاوت مطلوب پرداخته می شود. هدف از این بررسی ها، ارائه شاخصه های تلاوت مطلوب به قاریان و حافظان قرآن جوان است تا با در نظر گرفتن آن بتوانند تلاوت مطلوبی را ارائه کنند. نتایج به دست آمده نشان می دهد، برای نیل به تلاوت مطلوب، صوت و نغمات زیبا و تعبیرات و تکیه های متناسب و نیز شاخصه های معنوی از قبیل: طهارت باطنی، ایجاد حس معنوی، حزن، عنایت به عظمت کلام و متکلم، تدبر و تذکر را در تلاوت تقویت نمود.

در پایان نامه « بررسی و تحلیل شاخصه های تلاوت مطلوب»، شاخصه های تلاوت مطلوب از منابع قرآنی و روایی همچنین با استناد به تلاوت های قاریان برجسته معاصر جهان اسلام بررسی خواهد شد. در این نگارش هدف این است که ویژگی ها و شاخصه های تلاوت مطلوب را شناسانده و از آنها در تلاوت استفاده شود.

پایان نامه  « بررسی و تحلیل شاخصه های تلاوت مطلوب»، در پنج فصل گردآوری شده است:

در فصل اول کلیات تحقیق شامل شرح مسئله و واژگان کلیدی، پیشینه ی موضوع، اهمیت و ارزش تحقیق و اهداف آن، فرضیه ها و سوالات تحقیق، روش تحقیق و کاربرد نتایج آن پرداخته شد.

در فصل دوم ، به تعریف مفاهیم و همچنین کلیاتی درباره ی تعریف، هدف و فایده، پیشینه، آثار و انواع تلاوت مطلوب می پردازیم.

در فصل سوم به شاخصه های لفظی تلاوت مطلوب مانند صوت، لحن و تغنی، تجوید و وقف و ابتدا پرداخته شده است.

فصل چهارم که به تنغیم و موسیقی اختصاص دارد به سیر تحول موسیقی از قبل اسلام تا عصر حاضر اشاره دارد و همچنین مهارت هایی تنغیمی که در تلاوت قرآن مورد استفاده قرار می گیرد پرداخته شده است.

در فصل پنجم شاخصه های معنوی تلاوت مطلوب مانند حزن، حضور قلب، استعاذه، طهارت و ..... مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

پایان نامه  « بررسی و تحلیل شاخصه های تلاوت مطلوب»، در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی تالار تخصصی علوم قرآن و حدیث موجود می باشد.

کلید واژه ها: تلاوت مطلوب قرآن، معیارهای لفظی، معیارهای معنوی، مهارت های تنغیمی، موسیقی

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
چکیده پایان نامه
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید