بازگشت به سوی او: شرح مناجات تائبین
۱۴۰۳-۰۲-۰۹

پدید آور: محمدباقر تحریری

مشخصات نشر: قم: موسسه بوستان کتاب، 1398.

مشخصات ظاهری : 240ص

رده بندی دیویی : ت ش/ 283 ت 297/778

معرفی کتاب:

کتاب " بازگشت به سوی او: شرح مناجات تائبین" شرح « مناجات تائبین » نخستین مناجات از مناجات های پانزده گانه (مناجاه خمسه عشر ) است که در صحیفه سجادیه از آن یاد شده و منسوب به سیدالساجدین امام زین العابدین علیه السلام است. این مناجات، دریایی بیکران از معارف اعتقادی، اخلاقی و عملی است و معارف گوناگون دینی را دربردارد.

در مقدمه این کتاب چنین می خوانیم: مناجات تاِئبین، زبان احوال خوش برای کسانی است که پشیمانند و تصمیم به بازگشت دارند. فرازهای این مناجات، نجوای عاشقانه و عارفانه امام سجاد علیه السلام است که با ذکر این جملات به تائبان می آموزند هنگام توبه چگونه با معبود سخن می گوید.

مناجات مذکور زبان حال خوبی است برای کسانی که در حالت بازگشت و پشیمانی قرار دارند. در واقع امام سجاد علیه السلام با ذکر این جملات، می آموزند که انسان درحالت «توبه» چگونه باید با خدا سخن بگوید.

توبه یکی از حالات خوب و برای همگان لازم و مطلوب است. شاید بتوان گفت این حالت، از اولین حالت هایی است که در انسان باید حاصل شود تا مورد عنایت بیشتر خدا قراربگیرد و بتواند در مراحل بندگی حرکت کند، زیرا قبل از شروع به سیر، لازم است سالک به کیفیت ارتباط خویش با حق تعالی متنبه شده و بفهمد که ارتباطی صحیح و متناسب با مرتبه وجودی خود،که باید به حضرت حق باشد، نداشته است. این تنبه به هر میزان عمیق تر باشد،حالت توبه نیز کیفیت و عمق بیشتری خواهد داشت و عبد از برکات بیشتری در این زمینه برخوردار خواهد گردید.

کتاب " بازگشت به سوی او: شرح مناجات تائبین" در 23 فصل به قلم محمدباقر تحریری به نگارش درآمده است و در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی موجود می باشد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید