تفسیر ساختاری قرآن کریم
۱۴۰۳-۰۲-۱۱

پدیدآور: محسن اراکی

مشخصات نشر: قم: اندیشه ناب ماندگار، 1399

مشخصات ظاهری: ج 1

شماره دیویی: ت 357 الف 297/171

معرفی کتاب:

«تفسیر ساختاری قرآن کریم»، تلاشی نوین در مسیر تفسیر قرآن کریم بر اساس شرح مفاهیمی است که استخوان بندی نظام معارف قرآنی را تشکیل می دهند و کشف رابطه متبادل مفهومی میان آنهاست.

به عقیده نویسنده، مفاهیم قرآن کریم نسیج به هم پیوسته ای هستند که زیرساخت آنها را مفاهیم بنیادینی تشکیل می دهند که این مفاهیم بنیادین از دو مفهوم اصلی و بنیادین رحمانیت و ربوبیت خداوند به تفصیلی که در ضمن کتاب بیان شده- برخاسته و نظامی عجیب و ساختاری فرید، پدید آورده اند که آشنایی با آن راهی به سوی غوطه ور شدن در دریای بیکران معارف قرآنی می گشاید و بیش از هر روشی دیگر تشنگان زلال قرآنی را سیراب می کند.

در ابتدای این تلاش قرآنی به طور اختصار به اصول روش تفسیر قرآن نیز پرداخته گردید.در کتاب « تفسیر ساختاری قرآن کریم»،تلاش در جهت تبیین و تفسیر مفاهیم بنیادین قرآن کریم و شبکه ساختاری این مفاهیم که بنیاد فهم عام قرآن کریم را تشکیل می دهند- ارائه می گردد.

اگر در این شیوه تفسیری توفیقی حاصل شود، در مدت نسبتا کوتاهی می توان فهم عام و جامعی، از قرآن کریم بدست آورد.  

این کتاب در دو فصل گردآوری شده است:

فصل اول: کلیات تفسیر قرآن کریم شامل، تعریف، ارکان، فایده تفسیر و همچنین انواع حوزه های تفسیر ( تبیین مجملات قرآنی)، ( ظهور غیرمستقر)، ( لایه های زیرین)

فصل دوم: تفسیر ارتباطی - ساختاری مفاهیم بنیادین قرآن کریم، شامل انواع اسمایی جامع الهی، تفسیر مفاهیم اسمایی قرآن کریم و همچنین انواع رحمت و مفهوم اجر و انواع آن بیان می شود.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید