قرآن های موجود در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی
۱۴۰۳-۰۲-۱۱

قرآن های موجود در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی بالغ بر 220 نسخه می باشد که شامل 163 عنوان قرآن چاپی مترجَم و غیر مترجَم می باشد. این مصحف های شریف که اکثرا قرآن کامل و تعداد کمتری پاره قرآن می باشند، در دسترس محققان و قرآن پژوهان این مرکز قرار دارند.  

در این کتابخانه، 112 عنوان قرآن مترجَم به زبان های انگلیسی، آلمانی، روسی، اسپانیایی، فرانسه، چینی، اردو، سواحیلیه، ترکی و کرمانجی و فارسی موجود می باشد که اغلب آن ها دو زبانه و تعدادی نیز سه زبانه هستند.

25 عنوان از مصاحف موجود در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث به زبان اصلی و چاپ قاهره، تونس، طرابلس، مدینه، بیروت، نیویورک، لاهور و شیکاگو می باشد.

در این مجموعه نزدیک به 100 عنوان قرآن مترجَم فارسی از مترجمانی هم چون مهدی الهی قمشه ای، جلال الدین فارسی، محمدجعفر یاحقی بهاء الدین خرمشاهی، محمدمهدی فولادوند، علی موسوی گرمارودی، علی صفائی حائری، طاهره صفارزاده، مکارم شیرازی، علی ملکی، ابوالفضل بهرام پور و ... گردآوری شده است. هم چنین تعدادی ترجمه منظوم از قرآن کریم در این مجموعه وجود دارد که می توان به قرآن های منظوم جلال ربانی فر، سیدابراهیم سجادی، محمدحسن اسعدی، حسن راحتی سبزواری اشاره کرد.

قدیمی ترین قرآن موجود در این کتابخانه، قرآنی ترجمه شده به زبان فارسی با عنوان " قرآن مجيد مترجم مع تفسير حسيني " است که در سال 1303 هجری شمسی و در کراچی منتشر شده است و تعداد اوراق آن ۱۳۹۴ صفحه می باشد. ترجمه این قرآن از شاه ولي‌الله محدث دهلوي می باشد و  ملاحسين الواعظ الکاشفي تفسير آیات آن را به عهده داشته است.

هم چنین جدیدترین قرآن مترجم موجود در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث، " القرآن الکریم" است که رحیم پارچه باف دولتی آن را به زبان انگلیسی برگردانده است.  

اطلاعات قرآن های موجود در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی علاوه بر این که در نرم افزار جستجوی کتاب این کتابخانه قابل بازیابی است، به صورت چاپی نیز مهم ترین اطلاعات آن شامل عنوان، مترجم، سال نشر، شماره دیویی و توضیحات مربوط به هر قرآن ( از جمله خطاط، تذهیبگر، عنوان دیگر و ...) در محل این کتابخانه موجود است.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
بر اساس منابع موجود در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید