خیر‌جویی و خیر‌شناسی از درگاه احدیت
۱۴۰۳-۰۲-۱۱

پدیدآور: سید رضی الدین علی بن طاووس؛ مترجم: فاطمه احمدی

مشخصات نشر: قم: واژه‌پرداز اندیشه

مشخصات ظاهری:236ص

شمارة دیویی:‌الف‌ت/ف166الف79/297

معرفی کتاب:

کتاب «فتح الابواب بین ذوی الالباب و بین رب الارباب» به معنای «گشوده شدن درها میان صاحبان خرد و پروردگار پروردگاران» از عالم جلیل القدر مرحوم سیّدبن طاووس در قرن هفتم، جامع‌ترین و مهم‌ترین کتاب در زمینة استخاره است که با عنوان " خیر‌جویی و خیر‌شناسی از درگاه احدیت" به فارسی برگردانده شده است.

در مقدمه کتاب حاضر چنین می خوانیم:

هرگاه بندة مومن و پارسایی، تصمیم به انجام کاری بگیرد و در آن مردد و متحیّر باشد، بر اساس وعدة الهی:«اِن تتّقوالله یَجعَل لشکُم فُرقاناً»، خداوند به او سنجه و میزانی می‌دهد که از شناسایی حق و باطل درمانده نشود. هنگامی که انسان نمی‌تواند از راه تفکر عقلی و صفای باطن تکلیف خود را تعیین کند، وظیفه دارد از راه مشورت با صاحب نظران مشکل خود را برطرف کند؛ اگر تفکر عقلی و شهود قلبی و مشورت با دیگران نتیجه نداد باید به استخاره روی آورد.

معنای اول استخاره(خیر‌جویی)، عام است و تمام تصمیم‌های آدمی را در بر می‌گیرد و فرد با حالت تضرع از خدا می‌خواهد که خیر او را در آن کار قرار دهد و اگر مصلحت نیست با مانعی راه اورا ببندد. معنای دوم استخاره که موضوع اصلی این کتاب است، خیرشناسی و طلب شناخت خیر در زمانی که انسان نمی‌داند که انجام کاری برای او خیراست یا شرّ و مشورت با دیگران هم نمی‌تواند خیر و شر بودن آن را مشخص کند، باید از خدا بخواهد خیر و شر عمل مورد نظرش را برای او مشخص گرداند. این نوع استخاره از نظر توحید علمی و عملی هیچ مشکلی ندارد و حکم شرعی هم نمی‌آورد و فقط رفع حیرت می‌کند.

کتاب " خیر‌جویی و خیر‌شناسی از درگاه احدیت"در بیست و چهار باب تنظیم شده است که مواردی چون هدایت‌های عقلی خداوند، آیات مربوط به مشورت با خداوند، روایاتی از حجت خدا(ع)، گفتارها و روایاتی درباره فضیلت استخاره و ترجیح عمل به استخاره با شش رقعه، روایاتی در مورد ذکر استخاره و تعداد آن، روایاتی به وسیلة دو رقعه در گِل و آب، روایاتی که مشورت با خداوند را از طریق قرعه بیان می‌کند و .... بیان شده است.

از نظر نویسنده اثر حاضر، مطالب براساس (قلب و عقل و انصاف) نگاشته شده است و هرگاه تردیدی وجود داشت به یاد آورد که خدای تعالی بر او اشراف دارد و بپذیرد آنچه را خداوند، پیامبرش را در قرآن کریم به آن هدایت نمود.

کتاب " خیر‌جویی و خیر‌شناسی از درگاه احدیت" در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی موجود می باشد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید