گزارش نشست " امام صادق علیه السلام و جریان های سیاسی مذهبی در نیمه نخست قرن دوم هجری"
۱۴۰۳-۰۲-۱۶

کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث به مناسبت شهادت ششمین پیشوای عصمت و طهارت، نشست« امام صادق علیه السلام و جریان های سیاسی مذهبی در نیمه نخست قرن دوم هجری» را برگزار کرد. این نشست که از سلسله نشست های قرآن و حدیث پژوهی این کتابخانه می باشد با حضور دکتر سیدمحسن هاشمی در تاریخ پنج شنبه 1403/02/13 در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی با حضور همکاران و تعدادی از مراجعان کتابخانه مرکزی برپا شد. در ادامه خلاصه ای از محتوای سخنرانی را مرور می کنیم:

حیات امام صادق علیه السلام پیچیده ترین دوره تاریخی امامت محسوب می گردد. رقابت در انتقال قدرت از امویان به بنی هاشم و هم چنین سبقت گرفتن شخصیت های مهم سیاسی مذهبی در بنی هاشم نظیر زید بن علی بن الحسین (ع)، عمر بن علی بن الحسین (ع)، عبدالله محض و فرزندش محمد نفس زکیه، محمد حنفیه و فرزند او ابوهاشم، عبدالله بن معاویه بن عبدالله بن جعفر بن ابی طالب، فرزندان محمدبن علی بن عبدالله بن عباس ( ابراهیم، سفاح و منصور) از یکدیگر در تصاحب امر خلافت و از طرفی ظهور فرقه اعتزال و وجود مرجئه و رهبران سایر مکاتب فکری و مذهبی نظیر مالک بن انس و ابوحنیفه شرایط بسیار سختی را برای امام صادق علیه السلام به وجود آورده بود.

هم چنین قیام های زید، نفس زکیه و برادرش ابراهیم و ابومسلم خراسانی و سایر حرکت های نظامی دشواری این شرایط را دوچندان می کرد.

امام صادق علیه السلام با تداوم مسئولیت امامت و صیانت از دین اسلام، تمامی رهبران این حرکت ها را به عواقب کار، آگاهی می دادند و در کنار آن در دوره 35 ساله امامت خویش موفق به پرورش شاگردان زیادی شدند که شمار آن را چهار هزار نفر ذکر نموده اند.

به قدرت رسیدن عباسیان تمامی اهداف سایر رقبای مذکور را نقش برآب کرد و از طرفی، بنی العباس تمامی قیام ها و مخالفان و حتی هم پیمانان خود را سرکوب و حذف نمود و در 25 شوال سال 148 هجری امام صادق علیه السلام را نیز به شهادت رساند.

امام صادق علیه السلام دنباله رو جهاد علمی بودند که پس از واقعه عاشورا، امام سجاد علیه السلام و امام باقر علیه السلام در پیش گرفتند و مسئولیت امامت را پس از خود به امام کاظم سپردند.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
نشست برگزار شده در تاریخ 1403/02/13
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید