مقاصد عَلیّه: در بیان چهار آیه از قرآن کریم
۱۴۰۳-۰۲-۱۶

پدیدآور: علامه امینی؛ مترجم: بشری طباطبایی یزدی

مشخصات نشر: تهران: موسسه فرهنگی سبا

مشخصات ظاهری:587 ص

شمارة دیویی: م 844 الف 297/141

معرفی کتاب:

کتاب" مقاصد عَلیّه: در بیان چهار آیه از قرآن کریم" را علّامة امینی رضوان الله تعالی‌علیه پیش از کتاب الغدیر تألیف کرده که کتابی تبیینی است و برای مخاطبی نوشته شده است که ولایت امام علی(ع) را پذیرفته‌است. این کتاب توسط بشری طباطبایی یزدی به فارسی برگردانده شده است.

در مقدمه کتاب حاضر چنین می خوانیم: علامه دراین کتاب چهار«مطلب» نگاشته و در هریک به بیان یکی از آیات شریفة قرآن پرداخته‌است:

در مطلب اول(آیةکریمة 11 از سورةغافر) بحث بر مدار معنی حیات است و مراحل حیات و ممات انسان را از آغاز تا انجام بررسی کرده است. مراد از قلب در احادیث، حقیقت موت قلب، تأویل احیا و اِماته در احادیث معصومین، مراحل سفر انسان از مبدأ به مقصد و بیان معنی دو‌زنده‌کردن و دو‌میراندن، مراحل شش‌گانة سیر انسان و بیان و وجوه تفسیر آن ها از جمله عناوینی است که در این قسمت آمده‌است.

در مطلب دوم (آیه 180 سورة اعراف)مدار بحث، اسماء و صفات خداوند است و تجلی آن ها در اولیاء خدا. مراتب در اسماء حَسنای الهی، دلیل اختفای خداوند سبیل الله و تأویل آن به امیرالمومنین(ع)، اسم جامع الله و ویژگی‌های آن دفع توهم، حجت‌های خدا علامات هستند و..از مطالبی است که در این بخش بررسی شده‌است.

مطلب سوم در بیان آیة کریمة 172 سورة اعراف است و از خلقت آغاز خلقت انسان و عالم ذر صحبت می‌کن.د نام‌های روز میثاق، مدار تفضیل و تفاضل نزذ خدا، ذکر موارد اولویت نبی مطلق، شأن و منزلت صاحب حقیقت علویه، احادیث روز جمعه و منزلت آن، ادلة نقلیه بر عالم ذر، از کتاب و سنت ، دفع توهم، ذکر کلماتی از علمای امامیه در باب عالم ذر به نثر و نظم از جمله مواردی است که در این قسمت آمده است.

مطلب چهارم دربارة آیات 7 تا 11 سورة واقعه است و به تبیین معنی اصحاب یمین و اصحاب شمال پرداخته است. تفصیل کلام در وجه این تقسیم، یازده وجه در بیان مراد از یمین و شِمال، تقابل بین دو قوه و نیروهای آن‌ها در انسان، برخی از احادیث در این مطلب، معنای حدیث در بیان طَریحی و.. از جمله عناوین این بخش است.

کتاب" مقاصد عَلیّه: در بیان چهار آیه از قرآن کریم" در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی موجود می باشد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید