تفسیر انفسی سوره مرسلات و اشاره های قدسی
۱۴۰۳-۰۲-۱۸

پدیدآور: اصغر طاهرزاده

مشخصات نشر: اصفهان: چاپ شهریار

مشخصات ظاهری:173ص

شمارة دیویی:ط‌گ/462‌م‌297/18

معرفی کتاب:

در مقدمه کتاب" تفسیر انفسی سوره مرسلات و اشاره های قدسی" چنین می خوانیم:  با تدبر در قرآن می‌توان قرآن را به سخن آورد و به آن معاصرت بخشید تا به زبان امروز با ما سخن بگوید و انسان زیر سایة قرآن، اصیل‌ترین نحوة بودن خود را تجربة نماید. در نظر به سوره مبارکه «مرسلات» بنابرآن است تا انسانیت اصیل انسان با خودش در میان گذاشته شود و بنگرد اگر به نهایی‌ترین بودن خود نظر کند خود را در چه جهانی احساس می‌کند.آیا جز این است که خداوند در قرآن و از جمله در این سوره، بنا دارد نهایی‌ترین نحوه حضور انسان را با او در میان بگذارد؟اگر متوجه باشیم بشر با روبرو شدن با پوچی زندگی، آرام آرام احساس می کند به دین و شریعت نیاز دارد، نباید فراموش کرد که این انسان نمی‌خواهد با رجوع به دین از حضور جهانی‌اش محروم شود بلکه می خواهد در عین جهانی بودن قدسی و معنوی باشد.

در این کتاب، سعی شده تا خواننده به موهبتی فکر کند که مجددا شورمندی در ایمان را از طریق اشارات قرآنی به ما بر می‌گرداند.

مخاطب اصلی کتاب، کسی خواهد بود که بنا دارد همچنان از «بودنِ» خود سوال کند، بدون آنکه با آموزه‌های دینی که به صورت سنتی مطرح است مسائل‌اش را حل کرده باشد. ما وظیفه داریم به جایگاه انسان در این زمانه بیندیشیم و با نظر به چنین موقعیتی به تعبیر امام علی(ع) قراآن را برای بشر به نطق درآوریم.

مطالب کتاب " تفسیر انفسی سوره مرسلات و اشاره های قدسی" گفتار استاد طاهرزاده در تفسیر انفسی سورة مرسلات شامل یازده جلسه است که پس از پیاده شدن متن آن ویرایش شده‌است.

در جلسة اول و دوم آیات 1 تا 7 این سورة مبارکه با عناوین نسیمی با محتوای قیامت و راه‌های ظهور قیامت بحث شده است.

در جلسه سوم بحث و بررسی آیه6 تا آیه11 سوره مبارکه مرسلات با عنوان راهی به سوی یوم‌الفصل صورت گرفته است.

در جلسة چهارم تا آیه 19 این سورة مبارکه  مورد بحث قرار گرفته و عنوان جلسه جایگاه «یوم‌الفصل» در سلوک بوده است.

جلسات پنجم ،ششم و هفتم تا آیه 40 سورة مبارکة مرسلات را شامل می شود و عناوین هر جلسه به ترتیب ماوراءاین دنیا،افقی در پیش ؛ابدیت و معنای حضور در «خود» و در «جهان» ؛ باز در معنای «یوم‌الفصل »است.

عنوان جلسة هشتم «یوم‌الفصل» و مقام ظهور گشودگی ذات انسان است و عنوان جلسة نهم اصلی‌ترین و نهایی‌ترین ‌»بودن» که تا آیات 43 مورد بحث قرار گرفته است.

در جلسات دهم و یازدهم تا آیه 50(پایان سورة مبارکه )بحث با عناوین «خود»باشید و «خود»شوید و  ژرف‌ترین« پرسش» و اصیل ترین «بودن» دنبال شده است.

کتاب" تفسیر انفسی سوره مرسلات و اشاره های قدسی" در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی موجود می باشد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید