تحقیق و تحلیل درباره ی شخصیت شهدای انقلاب کربلا
۱۴۰۳-۰۴-۱۸

پدیدآور: محمد صالح موسوی

مشخصات نشر: قم: مؤسسه مطبوعاتي دارالکتاب (جزايري)، ۱۳96

مشخصات ظاهری: 293ص

شماره راهنما: ش842م297/9534

مجموعه 145 شهید کربلا اثری جالب  است که به تحقیق و تحلیل درباره ی شخصیت شهدای انقلاب کربلا پرداخته است. سلام خدا بر تو ای حسین(ع) ای سالار شهیدان و بر روان پاک فرزند برومند و برادران فداکار و کودک شیرخوارت و درود بی پایان بر ارواح آن پاکانی که با یک جهان شهامت، جان خویش را در کف اخلاص نهاده و در رکاب مقدست خود را قربان دین و شریعت نمودند، و با دادن سرهای پر شور و هیجان از حریم قرآن و عترت(ع) دفاع کردند. به راستی که احدی توان توصیف شهدای کربلا را نداشته جز آن که از سخنان آن بزرگواران مدد جوید: حضرت امام حسین(ع) « من اصحابی باوفاتر و بهتر از اصحاب خودم نمی شناسم.» و نیز در قرآن آمده است: «هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند.» (آل عمران/169)

بدون شک یاران حضرت امام حسین(ع) در قیام عاشورا مهمترین مصادیق این آیه مبارکه  می باشند. امام حسین(ع) می فرمایند: من اصحابی با وفاتر و بهتر از اصحاب خودم نمی شناسم. قیام حضرت امام حسین(ع) از روز خودداری بیعت با یزید تا روز عاشورا یکصدو هفتاد و سه روز طول کشید: دوازده روز در مدینه، چهار ماه و ده روز در مکه، بیست و سه روز بین مکه و کربلا و هشت روز کربلا. مجموع دعوت نامه های کوفیان برای حضرت امام حسین(ع) ، که در مکه به ایشان رسید، دوازده هزار نامه بود. بیعت کنندگان با مسلم (ع) در کوفه، هیجده هزار یا بیست و پنج هزار نفر یا چهل هزار نفر گفته شده است.

 این مجموعه یکصد و چهل و پنج نفری شامل شهدای روز عاشورا، قبل از عاشورا و بعد عاشورا می باشد. و محور تقسیمات آن قبایل بوده و لذا در دو بخش کلی: شهدای بنی هاشم و شهدای غیر بنی هاشم تقسیم شده و سپس بنی هاشم به: فرزندان حضرت امام علی(ع) در کربلا، فرزندان امام حسین(ع)، فرزندان حضرت امام حسن(ع)، فرزندان جعفر(ع)، فرزندان عقیل(ع)، و غیر بنی هاشم به صورت یک یا چند قبیله( شهدای بنی اسد، شهدای انصار، شهدای قبیله مذحج، شهدای قبیله ازد، شهدای قبیله عبدی، شهدای بنی تغلب و... ) که در چندین فصل بررسی شده است.

فصل سیزدهم اسامی شهدای کربلا در زیارت ناحیه و رجبیه آورده شده است. زیارت ناحیه شامل شصت و سه اسم و زیارت رجبیه شامل هفتادو چهار اسم می باشد. از آن جایی که افرادی مثل عقبۀ سمعان در زیارت رجبیه آورده شده و در حالی که ایشان از شهدای کربلا نبود، چون عمرسعد بعد از پایان حادثه کربلا هنگامی که عقبۀ دستگیر شده بود، تصمیم به قتل عقبۀ گرفت، اما وقتی که آگاهی یافت او غلام حضرت رباب همسر امام حسین(ع) می باشد، آزادش کرد و عقبۀ بعد از آن، زندگی کرد به عنوان یکی از گزارشگران اخبار انقلاب کربلا مطرح بود، مخصوصا در تاریخ طبری خیلی به ایشان استناد می شود.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه و متن کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید