نرم افزار جامع تفاسیر نور (نسخه 4)
۱۴۰۳-۰۴-۲۷
نرم افزار جامع تفاسیر نور (نسخه 4)

نرم‌افزار جامع تفاسیر نور(نسخه 4) با استفاده از فناوری‌های مدرن، معارف قرآنی را برای پژوهشگران تبیین می‌کند. قرآن، همان نور لایزال که ظلمتکده آدمی را روشنایی بخشیده، از جمله نیازهایی است که نگاه همه جانبه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) را به سوی خود کشانده است. مرکز نور که تلاش نموده در این چند سال حیات خود، آثار ارزشمند و ناب علوم اسلامی و انسانی را به صورت نسخه های دیجیتالی ارائه دهد، پس از تولید و ارتقای نسخه برنامه وزین جامع تفاسیر نور، این بار در اقدامی ارزشمند، نسخه 4 نرم افزار جامع تفاسیر نور را فراروی کاربران گرامی قرار داده است. گر چه نسخه سوم این نرم افزار سال 1392 تولید شده است و علت فاصله 10 ساله میان دو نسخه تغییر سکوها و دیتاهای مرکز بوده است. با استفاده از این نرم‌افزار معارف قرآن کریم به جامعه و پژوهشگران معرفی خواهد شد. در این نرم افزار راه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است تا تمام قرآن پژوهان بتوانند به آسانی از آن بهره‌مند شوند. برنامه جامع تفاسیر مهم‌ترین و فاخرترین برنامه مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور است، اپلیکشین قرآن نور سال 1400 رونمایی شد، در نرم افزارهای رومیزی می‌توان فیش‌برداری و نشانه‌گذاری کرد و محققان قرآنی می‌توانند از این نرم افزار پژوهشی بهره ببرند. منابع زیاد شده بود و افزایش و تحقیقات سبب احساس نیاز شد تا این نرم‌افزار قرآنی تولید شود، مرکز به سمت کتابخانه قالب استاندارد رفت و نسخه چهارم بر این اساس تولید شده است. در این نسخه 903 عنوان کتاب تفسیری در 3557 جلد برنامه به آن اضافه شده است که شامل منابع تفسیری شیعی و اهل سنت است، همچنین بر منابعی که آورده شده کار شده و دامنه موضوعی و جداسازی و مرتب سازی توسط پژوهشگران انجام شده است .در نسخه چهارم کتاب هایی که مربوط به فرهنگ نامه‌های قرآنی است لیست و جدابندی شده است و 137 عنوان ترجمه‌های قرآن نیز در این نسخه آمده و کاربر می‌تواند زبان دلخواه را انتخاب کند. در نسخه چهارم نرم افزار جامع تفاسیر نور 28 قرائت و 4 ترجمه پویا داریم که در قسمت قرائت همان موقع که ترجمه‌ای خوانده می‌شود متن آن قابل مشاهده و در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. در نسخه چهارم از نرم افزار جامع تفاسیر توجه خاص به بحث الفاظ قرآن شده است و یک بخشی در این نرم افزار با عنوان واژه نامه داریم که بیش از 16 هزار واژه غیرتکراری قرآن کریم در این نرم افزار به کاربر ارائه شده است. بخش دیگری که این نسخه دارد و نسخه سوم فاقد آن بود ویژگی‌های صرفی است که بیش از 17 برچسب و صفتی است که برای واژگان در نظر گرفته شده است.کاربر می‌تواند جست‌وجویی براساس برچسب داشته باشد و به این نکته برسد که اسم‌هایی که در قرآن هستند چیست که به واسطه بانک اطلاعاتی که این نسخه دارد مشخص می شود. بیش از 70 ترجمه فارسی در نسخه 4 نرم افزار جامع تفاسیر نور وجود دارد مخاطب با انتخاب یک کلمه در یک آیه با تنوع تعبیری که ترجمه ها دارند آنها را مشاهده می کند که این موضوع با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری های روز انجام شده است. کاربر می‌تواند براساس این برچسب‌ها جست‌وجو داشته باشد، حدود یک میلیون و 800 هزار برچسب صرفی در کلمات قرآن کریم قرار دادیم که بر اساس آن کاربران می‌توانند جست‌وجو داشته باشند.

خلاصه ای ازمعرفی نرم افزار

ارائه متن 903 عنوان کتاب و رساله در 3564 جلد از منابع مهم قرآنی، همچون: تفاسیر ترتیبی (463 عنوان)، تفاسیر موضوعی (72 عنوان)، ترجمه‌های قرآن (57 عنوان + 23 ترجمه برگرفته + 60 ترجمه خارجی در قسمت دانشنامه)، منابع تفسیر و علوم قرآنی (319 عنوان)، فرهنگنامه‌ها (52 عنوان)، پرسمان‌های قرآنی (32 عنوان)

نوع نرم‌افزار: معجم لفظی

موضوعات قرآن و علوم قرآن

تعداد کتاب‌ها: 879( 537 عربی؛ 204 فارسی؛ 2 انگلیسی)

حجم 15.67گیگابایت

محتوای نرم‌افزار

کتابخانه: ارائه متن 903 عنوان کتاب و رساله در 3564 جلد از منابع مهم قرآنی، همچون: تفاسیر ترتیبی (463 عنوان)، تفاسیر موضوعی (72 عنوان)، ترجمه‌های قرآن (57 عنوان + 23 ترجمه برگرفته + 60 ترجمه خارجی در قسمت دانشنامه)، منابع تفسیر و علوم قرآنی (319 عنوان)، فرهنگنامه‌ها (52 عنوان)، پرسمان‌های قرآنی (32 عنوان)

دانشنامه قرآن:  با امکانات نمایش متن قرآن با قابلیت‌های متنوع؛ 137 ترجمه به 33 زبان دنیا به همراه مقایسه و ترازبندی بین ترجمه‌ها و آیات؛ اتصال آیات به بیش از 404 تفسیر مهم شیعه و سنّی؛ نمایش احادیث ذیل هر آیه از تفاسیر مهم روایی؛ نمایش آیات مرتبط لفظی، همنشین و موضوعی؛ نمایش توصیف واژگان و اعراب نحوی، صرفی و بلاغی آیات قرآن به صورت آیه‌محور.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
سایت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی,https://www.noorsoft.org
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید