پیشگویی شهادت امام حسین(ع)
۱۴۰۳-۰۴-۳۰
پیشگویی شهادت امام حسین(ع)

پیشگویی شهادت امام حسین(ع) گزیده ای از کتاب فرهنگ عاشورا نوشته جواد محدثی می باشد. این که آیا امام حسین(ع) می دانست در کربلا شهید خواهد شد، یا آنکه غافلگیر شد و در محاصره قرار گرفت، میان نویسندگان بحث است، اما آنچه از روایات و اصول اعتقادی شیعه بر می آید، آن حضرت خبر داشت و آگاهانه شهادت را برگزیده بود. نه تنها در آغاز حرکت از مدینه و شب وداع با حرم پیامبر، با آغاز حرکت از مکه به سوی سرزمین عراق، بلکه سالها پیش خبر داشت و شهادت، عهدی از سوی خدا و رسول با او بود. از بدو تولد آن حضرت، موضوع شهادتش در عاشورا مطرح بوده است، حتی در زمان انبیای پیشین نیز روشن بوده است و خبر دادن به پیامبرانی چون آدم، نوح، ابراهیم، زکریا، اسماعیل، موسی، عیسی و ... در منابع حدیثی مفصل آمده است که در این مختصر نمی گنجد. علی(ع) همراه تنی چند از سرزمین کربلا عبور می کرد که چشمانش پر از اشک شد و فرمود: « هذا مُناخُ رِکابِهم وَ هذا مُلقی رِحالِهِم وَ ههُناتُهراقُ دِمائُهُم...» جبرئیل هم به پیامبر خبر داده بود که « اِن امتکَ تقتُلُ الحُسینَ مِن بَعدِکِ...»

با حدیثی که ملائک ز ازل آوردند                                                     سخن از قصه عشق تو زلولاک گذشت

حتی در کتب آسمانی پیشین نیز اشاراتی آمده و بصورت خارق العاده در کنیسه ها و معابد یهود و نصاری اشعاری پیرامون این حادثه با دست غیبی نگاشته شده است. از جمله بر دیوار کلیسای نصاری که سر مطهر امام حسین«ع» را به آنجا برده بودند، نوشته بود:

اَثرجو امۀ قَتَلَت حسینا                                                                     شفاعَۀَ جَدِهِ یومَ الحسابِ

انبیای الهی و اهل بیت (علیهم‌السّلام) و برخی از اصحاب خاص آنان، در روایات فراوانی از امور غیبی و حوادث آینده خبر داده‌اند. اخبار از شهادت امام حسین (علیه‌السلام) نیز از این مقوله است؛ زیرا روایات فراوانی از پیامبران و ائمه (علیهم‌السّلام) نقل شده که از شهادت امام حسین (علیه‌السلام) خبر می‌دهد. پیشگویی‌های مربوط به شهادت امام حسین (علیه‌السّلام) از منابع متعددی روایت شده است و طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود:

انبیای الهی پیش از اسلام: برخی روایات حاکی از آن است که انبیای الهی در زمان‌های گذشته از واقعه شهادت امام حسین (علیه‌السّلام) خبر داده‌اند.

حضرت جبرئیل: در روایاتی، جبرئیل (علیه‌السّلام)، پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) را از شهادت فرزندش آگاه می‌کند.

پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم): احادیث متعددی از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نقل شده که در آنها به طور مستقیم یا غیرمستقیم به شهادت امام حسین (علیه‌السّلام) اشاره شده است.

امیرالمؤمنین علی (علیه‌السّلام): حضرت علی (علیه‌السّلام) نیز در موارد مختلف از شهادت فرزندش امام حسین (علیه‌السّلام) سخن گفته‌اند.

امام حسن مجتبی (علیه‌السّلام): امام حسن (علیه‌السّلام) نیز در صحبت‌هایی به شهادت برادر خود اشاره کرده‌اند.

خود امام حسین (علیه‌السّلام): روایاتی نیز وجود دارد که در آنها خود امام حسین (علیه‌السّلام) از واقعه شهادت خویش خبر می‌دهند.

برخی از صحابه: همچنین در روایاتی از برخی از صحابه پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نقل شده که از شهادت امام حسین (علیه‌السّلام) باخبر بوده‌اند.

                                                                              

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
فرهنگ عاشورا؛ جواد محدثی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید