حرزهای ماثور
۱۴۰۳-۰۵-۰۴

 خرید کتاب حرزهای ماثور . عباس محمودی، مصطفی رحیمی .  انتشارات:   واژه پرداز اندیشه.

پدیدآور: معاونت پژوهش موسسه‌ ایمان ماندگار

مشخصات نشر: قم: واژه پرداز اندیشه‏، ۱۳۹۹

مشخصات ظاهری: 503ص

شماره دیویی: ب/م166الف772/297

کتاب حرزهای ماثورمعرفی و شرح حرزهای معصومین(ع) به حرزهای معصومان(ع) اختصاص دارد. در میان محققان و عالمان دو عبارت ماثور و غیر ماثور مفاهیم و علومی را تحت الشعاع قرار می دهد. در آثار قرآن پژوهان، تفسیر هایی مشاهده می گردد که به تفسیر ماثور شهره شده است.که این تفاسیر مبتنی بر احادیث منقول از پیامبر و مطالب صحابه و بنابر قولی نظرات تابعین است و در میان بزرگان امامیه نیز تفسیری است مبنی فرمایشات پیامبر اکرم و اهل بیت(ع) است. در کتب ادعیه، دعاهایی با پسوند ماثوره به چشم می آید که به معنای دعایی است که از معصومین(ع) نقل شده است. دعای غیر ماثور یعنی دعایی که خودمان می کنیم.

کتاب مهج الدعوات و منهج العبادات از برترین کتاب های دعایی شیعه است. این اثر در قرن هفتم هجری توسط سیدبن طاووس تالیف گردیده است. این کتاب دارای چند فصل است، فصل اول آن به حرزهای معصومان(ع) اختصاص دارد. این کتاب به اعتبارسنجی و شرح حرزهای موجود در کتاب مهج الدعوات پرداخته است.

همان طور که می دانیم حرز، پاره ای از آیات، اذکار، اوراد و ادعیه ماثوری است که برای حفظ جان و مال از آسیب ها یا برای رفع بلا و آفات می خوانده یا به صورت مکتوب با خود حمل می کرده اند. در این اثر به معنای لغوی و اصطلاحی حرز و تفاوت حرز با تعویذ و دعا و درستی یا نادرستی انتساب ادعیه به معصومان(ع) پرداخته است.

 بخش های دیگر  این اثر به ترتیب به معرفی؛ ترجمه و شرح؛ بیان معانی لغات؛ اعتبارآنها؛ توضیح و تفسیر متن و آثار هر حرز و آداب استفاده و تهیه آنها و منابع آنها پرداخته است و نیز به ترتیب حرزهای حضرت رسول اکرم(ص)؛ حرز حضرت خدیجه(ع)؛ دو حرز حضرت فاطمه(س)؛ حرزهای امیرالمومنین(ع)؛ حرز مشترک امام حسن و امام حسین(ع)؛ حرزهای امام سجاد(ع)؛ حرزهای امام باقر(ع)؛ حرزهای امام صادق(ع)؛ حرزهای امام رضا(ع)؛ حرزهای امام جواد(ع)؛ حرزهای امام هادی(ع)؛ حرزهای امام حسن عسگری(ع) و حرز امام زمان(عج) در این کتاب آورده شده است.

گزیده ای از کتاب

نامدارترین حرزها عبارت اند از: حرز ابی دَجانَه انصاری برای دفع جن و سحر. حرز یمانی، مشهور به دعای سَیفی، یکی از حرزهای منسوب به علی بن ابی طالب(ع) است. بر این حرز، که نام آن همواره بر زبان ایرانیان به ویژه شاعران فارسی گو جاری بوده است، شرح هایی هم نگاشته اند.

حرز رُقعَۀ الجیب حرز منسوب به امام رضا(ع) است، چون کنیزک حُمیدبن قحطیه به هنگام شستن جامه امام آن را در جیب وی یافته، به این نام خوانده شده است. به همراه داشتن حرز جواد، منسوب به امام محمد تقی(ع) نیز در میان شیعیان و ایرانیان چندان متداول است.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه و متن کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید