نقش هنر در تبلیغ دین مبین اسلام
۱۴۰۳-۰۵-۰۸

 

نقش هنر در تبلیغ دین مبین اسلام | خانه کتاب و ادبیات ایران

پدیدآور: عیسی حقی( منصوری)

مشخصات نشر: قم: نشر سبط اکبر(ع)، 1400

مشخصات ظاهری: 211ص: مصور.

شماره راهنما: ن687ح297/487

بهترین سخنی که از کتاب نقش هنر در تبلیغ دین مبین اسلام می شود زد سخن رهبر فرزانه انقلاب اسلامی پیرامون هنر می باشد که فرمودند : « هر پیامی، هر دعوتی، هر انقلابی، هر تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود، شانس نفوذ و گسترش ندارد  و ماندگار نخواهد بود.» بررسی ها نشان داده است که تفاوت اساسی میان جهان مدرن و جهان سنتی وجود دارد؛ بنابراین میان هنر مدرن و هنر سنتی( اسلامی) تفاوت وجود دارد این تفاوت در صورت (فرم) یا مواد و مصالح یا تکنیک نیست؛ بلکه در نگرش ها و ارزش ها و عقاید و نقش مبتنی بر قصد و اراده هنر است.

هنرها ریشه در تفکرات و اندیشه به وجود آوردنشان دارند، اگر نوع تفکری سبب آفرینش هر یک از این هنرها شود و از یک پایه و اساس مشترک نشات گرفته باشد، می توان با بازگرداندن این هنرها به اصلی که از آن ناشی شده اند به وجود شباهت هایشان پی برد در این مجموعه با نگاهی اجمالی به هنر و انواع نگرش هایی که پیرامون هنر وجود دارد و انتخاب یک نگرش مناسب(بینش مذهبی) به بررسی ویژگی ها و نقش انواع هنر در تبلیغ دین می پردازیم.

این کتاب هفت فصل می باشد که شامل: فصل یک کلیات( تعریف هنر، ماهیت آن هنر دینی، دیدگاههای اندیشمندان و ...)؛ فصل دوم: هنر اسلامی و تعلیم و تربیت؛ فصل سوم: نقش هنر موسیقی در اسلام؛  فصل چهارم: هنر و معماری اسلامی؛  فصل پنجم: خوشنویسی اسلامی و هنر تذهیب؛  فصل ششم: سفال گری و کاشیکاری اسلامی؛  فصل هفتم: نقش هنرهای جدید در تبلیغ دین اسلام.

گزیده ای از کتاب

بازی های رایانه ای زمینه ای مناسب برای تبیین بیداری اسلامی

یکی از جدید ترین رسانه ها، بازی های رایانه ای و ویدوئی است. رسانه ای که در پوشش سرگرمی و بدون توجه و نظارت و گاه با تسامح و تساهل متولیان امر تا اعماق تک تک خانه های ما نفوذ نموده است. از سال 1997 که پنتاگون مبحث بازی استراتژیک را آغاز کرد؛ با مطالعه کلیدی، تاثیر بر روی نسل های بعد را هدف قرار داد و چهار سال بعد یعنی در 11 سپتامبر1002 میلادی تلاش کرد تا زمینه حمله به افغانستان و عراق را در این بازی هاslareneg  نیز از سوی آمریکایی ها با موضوع  بازی های استراتژیک ارائه شد؛ یعنی آنها قبل از اینکه از ادبیات و سینما به عنوان یک رسانه استفاده کنند، برای رسیدن به مقاصدشان از بازی ها شروع کردند. بازی های استراتژیک به بازی هایی اطلاق می شود که در سایه قدرت باشد. هالیوود این ساز و کار را در قالب آثار سینمایی به خوبی نظم می داد و به عنوان نمونه مجموعه کامل جیمز باند در طول تاریخ ربع قرن یعنی طی 52 سال از دهه0691 تا زمان فروپاشی شوروی در مجموع بیش از 02 اثر سینمایی، تحولات بین شوروی و آمریکا در حوزه قدرت تعریف شد. در دو بازی جنرالز یک و دو به طور مشخص مساله اشغال افغانستان و عراق و جنگ بین مسلمانان و با نمادهای مذهبی اشاره شده است که درآن حمله به یک مسجد، یا تخریب، اما حمله به یک کلیسا سالم به در می رود.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه و متن کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید