قصه‌های روضه؛ حکایاتی از اصحاب و مجالس روضه‌خوانی
۱۴۰۳-۰۵-۰۸

دانلود pdf کتاب قصه های روضه (حکایاتی از اصحاب و مجالس روضه خوانی)

پدیدآور: بیژن شهرامی

مشخصات نشر: به نشر

مشخصات ظاهری: 152 ص

شماره دیویی:  ق 792 ش 297/9534

معرفی کتاب

کتاب قصه‌های روضه؛ حکایاتی از اصحاب و مجالس روضه‌خوانی نوشته بیژن شهرامی است که انتشارات به‌نشرآستان قدس رضوی آن را منتشر کرده است. این کتاب، در بردارنده حکایاتی از اصحاب و مجالس روضه‌خوانی است که براساس تحقیقات میدانی نوشته شده است.. بیژن شهرامی برای نگارش این کتاب از منابع دست اول و مهمی همچون لهوف، دانشنامه جهان اسلام، نفس المهموم، وسائل‌الشیعه الی تحصیل مسائل‌الشیعه، کامل‌الزیارت، المستدرک علی الصحیحین، مستدرک الوسایل و مستنبط المسائل، دلائل الامامه و قصص و خواطر من اخلاقیات علماء الدین استفاده کرده است .این کتاب، حاوی قصه‌هایی کوتاه و واقعی، پیرامون روضه‌های ماه محرم است و شامل سه بخش با عناوین «خدای تعالی و حضرات مومنین»، «عالمان دینی» و «شهدا، پیرغلامان، هنرمندان و ...» است.

در فصل اول با عنوان خدای تعالی و حضرات مومنین، نویسنده سراغ منابع دست اول رفته و حکایت‌هایی را از آن‌ها بیرون کشیده است؛ از روضه‌خوانی جبرئیل تا مرثیه‌خوانی دعبلدر. در فصل دوم با عنوان عالمان دینی  به داستان‌هایی که از زبان روحانیون و عالمان مطرح شیعه نقل می‌شوند، پرداخته شده است. برای مثال  میرزا جواد آقا تبریزی، میرزا محمد حسن شیرازی و و در فصل سوم که شهدا، پیرغلامان و هنرمندان نام دارد، داستان‌هایی از زبان مداحین و هنرمندان بیان می‌شوند.

 داستان‌های این کتاب، به‌اختصار بیان شده‌اند و نویسنده بی‌هیچ مقدمه‌ای به سراغ اصل ماجرا رفته است. این مجموعه داستانی، برنده جایزه ادبی مدیسی است. جایزه مدیسی جایزه‌ای فرانسوی است که در سال ۱۹۵۸ بنا نهاده شده‌ و در ماه نوامبر هر سال به برندگان اهدا می‌شود.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه و متن کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید