گزارش لحظه به لحظه از سفر امام رضا(ع) به ایران
۱۴۰۳-۰۵-۱۳

  پدیدآور: محمد رضا انصاری

مشخصات نشر: قم : دلیل ما‏،1383.

مشخصات ظاهری: 64 ص

رده بندی دیویی: گ 885 الف 297/957

معرفی کتاب:

گزارش لحظه به لحظه از سفر امام رضا(ع) به ایران تالیف محمد رضا انصاری تمام جزئیات مسافرت امام رضا(ع) در قالب داستان نوشته شده ؛ تا بدانیم این ماجرا از کجا آغازشد، و چه مقدار طول کشید و حضرت از چه شهرهایی عبور کردند، و در طول راه چه وقایعی اتفاق افتاد تا به مقصد رسیدند. ماجرای سفر امام به ایران در 6 مرحله (1. آغاز سفر2.حجاز و عراق 3. ورود به ایران 4. نیشابور 5. ورود به طوس 6. پایان سفر ) است.

1.آغاز سفر: پس از مراسم حج، حرکت رسمی کاروان از مکه به مقصد مروآغازشد، که بدون عبور از مدینه به سمت عراق می رفت . در این مسیر اوضاع به گونه ای بود که مردم با حضرت در تماس بودند و سئوالات خود را می پرسیدند.

2. حجاز و عراق: کاروان امام رضا (ع ) از مکه به سوی عراق در حرکت است. در بیابا ن ها و شنزارهای حجاز گوشه ای از دریای علم رضوی آشکار می گردد. قادسیه نیز شاهد یکی از معجزات حضرت است . در نیاج و بصره پیامبر(ص) نوید ورود فرزند خودرا می دهد و مردم را برای استقبال از گوهر ایران آماده می نماید، هرچند که دشمنان سعی در خاموشی نور خدا داشتند.

3. ورود به ایران: با شکوه ترین لحظه سفر زمانی بود که علی بن موسی الرضا (ع) پا به خاک ایران گذاشت و الطاف زمین و آسمان را به این سرزمین سرازیر نمود. نخستین مکان برای استراحت روستای اربق و پس از آن اهواز بود.  

4. نیشابور: در مسیر حرکت امام رضا (ع) نیشابور ویژگی خاصی داشت و در قلمرو خراسان شهر بزرگی بود. این شهر مرکز محدثین و علما بود و از نظر فرهنگی در سطح بالایی قرار داشت.

5. ورود به طوس: با گذشتن از نیشابوربه ده سرخ رسیدند و یادگاری از حضرت تاکنون در آنجا باقی ماند. کوه سنگی در سناباد و خبرحضرت از شهادت و محل قبر خویش در آنجا نقشی دیگر بر صفحه تاریخ شد . با عبور از سناباد سخت گیری ها بر امام (ع) بیشتر شد تا آنجا در سرخس حضرت را زندانی کردند

6.پایان سفر:  کاروان امام رضا(ع) در سال 401 هجری سفر دور و دراز خود را به پایان رسانید و وارد شهر مرو مرکز حکومت عباسی شد.

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه و متن کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید