درسنامه‌تدبر ترتیبی قرآن (مبانی، مبادی و روش)
۱۴۰۳-۰۵-۱۵

https://samanketab.roshd.ir/sites/default/files/book-image/94-3627.jpg

مؤلف: محمدحسین الهی‌زاده

ناشر: موسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره، 1394

مشخصات ظاهری: 198ص

رده‌بندی دیویی:  د752  الف 297/15

معرفی کتاب

تدبر ترتیبی قرآن، گامی مهم و ضروری در فعالیت‌های قرآنی است که با نگاهی روشمند، مجموعی و منسجم به آیات قرآن، زمینه فهم و انس هرچه بیشتر با متن قرآن کریم را فراهم و بستر تذکر قرآنی را فراهم می‌آورد و انسان را به سوی عمل به قرآن رهنمون می‌شود. تدبر ترتیبی در آیات، نوعی سیاق قرآنی است که درباره یکی از سوره‌های قرآن یا در میان سوره‌های قرآن انجام می‌پذیرد. مخاطب تدبر در قرآن، باید بداند که تدبر در قرآن اولیه، لایه مهم فهم معنای قرآن است.

«درسنامه تدبر ترتیبی قرآن مبادی، مبانی و روش» تألیف محمدحسین الهی‌زاده و به همت مؤسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره مشهد منتشر شده است. این درسنامه، در مبحث مبانی، مبادی و روش تدبر در قرآن کریم به بررسی پرداخته است.

گزیده ای از کتاب

تدبر از نگاه روش، دو گونه است: ترتیبی و موضوعی که هریک نیز از نگاه گستره، دو گونه اند.

 تدبر ترتیبی از نگاه گستره، یا در درون آیات، یک سیاق قرآنی است یا در درون یکی از سوره های قرآن و یا در میان سوره های قرآن انجام می پذیرد. به دیگر سخن، در تدبر ترتیبی یا فهم هماهنگی میان آیات، یک سیاق قرآنی است که از آن به تدبر «درون آیات» یاد می شود؛ یا فهم هماهنگی درون یک سوره دنبال می شود که از آن به تدبر «درون سوره ای» گفته می شود و یا فهم هماهنگی میان سوره های قرآن پیگیری می شود که تدبر «میان سوره ای» نام دارد.

تدبر موضوعی نیز، یا تدبر در آیات پیرامون یک موضوع، که تدبر «درون موضوعی» نامیده می شود و یا تدبر میان دو یا چند موضوع است که تدبر «میان موضوعی» نام دارد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه و متن کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید