اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه
۱۴۰۳-۰۵-۲۲

پدیدآور: علی عالمی

مشخصات نشر: قم: باقیات، 1401

مشخصات ظاهری: 288ص

رده بندی دیویی: ن233ع297/9515

معرفی کتاب :

کتاب اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه حاصل چهل سخنرانی است.که در موارد متعددی از کتاب «نهج البلاغه» شریف جایگاه و منزلت اهل بیت(ع) را بیان فرموده اند.  ابتدای اثربه آشنایی اجمالی با مولف کتاب( اساتید ، سطح، خارج فقه و اصول، منطق و فلسفه، تدریس، فعالیت ها، تالیفات و...) پرداخته است.

یکی از موضوعاتی که در نهج البلاغه مولا امیرالمومنین(ع) به آن توجه شده و آن حضرت درباره آن سخن گفته اند، مقام و منزلت اهل بیت(ع) است. همان طور که می دانیم همواره قوام دین به دو چیز است: کتاب خدا و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که جانشینان پیامبر و عدل کتاب خدا هستند.. این دو ستون اند. این اثر چندین خطبه از جمله خطبه اول و دوم؛ خطبه 87 ؛ خطبه 154؛  خطبه 100؛  خطبه 239 را مورد بررسی قرار داده است.

اولین خطبه از خطبه های نهج البلاغه که خطبه بسیار مهمی است و با  توصیف خداوند متعال آغاز می کنند. از این رو حضرت در این خطبه دربارۀ کتاب خدا مفصل صحبت می کنند و در جای جای نهج البلاغه هم سخن گفته اند. خطبه دوم در دو قسمت دربارۀ مقام و منزلت اهل بیت عصمت و طهارت سخن گفته اند.

گزیده ای از کتاب

عالم نماها

بخش دوم سخنان امام (ع) در این خطبه (87) مربوط به قسمتی از جامعه است که امام(ع) آنها را مورد سرزنش قرار می دهد. امام این بخش را این گونه شروع می کنند: « گروه دیگری هستند در میان اجتماع که خودشان را عالم و دانش می نامند، در حالی که چنین نیستند.» اینها عالم نیستند، عالم نما هستند. گرفتار جهل و نادانی هستند، ولی از دیانت و لباس دیانت سوء استفاده می کنند. اینها کسانی هستند که به نام دین مردم را به داممی اندازند و مسلمانان را گمراه می کنند. یکی از ویژگیهای این است که کتاب خدا را طبق اندیشه ها و سلیقه ها و ذوق های خودشان تفسیر و بیان می کنند. حق را طبق دلخواه خودشان بیان می کنند آنچه را که می پسندند می گویند حق است و آنچه را که می پسندد می گویند قرآن چنین می گوید. این ها خودشان را انسان های خیلی پارسایی معرفی می کند در شبهات ئو در جاهایی که معلوم نیست، توقف می کنند و کاری انجام نمی دهند تا نشان دهند که از گناه و معصیت پرهیز می کنند. امام(ع) می فرمایند: چنین نیست. این ها در واقع کسانی هستند که خودشان در شبهات غوطه ورند. امام (ع) می فرمایند:« این ها به صورت ظاهر انسان هستند، ولی دلشان حیوان است.» هیچ نشانه ای از انسانیت در دل این ها وجود ندارد.

 امام(ع) در تعبیر جالبی می فرمایند: « راه هدایت را نمی شناسد که از آن سو برود، و راه خطا و باطل را نمی داند که از آن بپرهیزد، پس مرده ای است در میان زندگان.»

کتاب اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی موجود می باشد.

 

 

 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه و متن کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید