پند بیهوده
۱۴۰۳-۰۶-۰۵

پند  بیهوده

پدیدآور: زینب برخورداری

مشخصات نشر: مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی، 1402

مشخصات ظاهری: 151ص

شماره راهنما: پ434ب297/67

کتاب پند بیهوده، گامی است در جهت اثربخش کردن پنددهی، به عنوان یکی از رایج ترین روش های ترویج اخلاق.این نوشتار با موشکافی فرایند پند دهی و پند پذیری، به موانع اثر بخشی پند و اثرات پند بیهوده عطف توجه دارد؛ اما به همین بسنده نکرده درباره پیامدهای پند دهی بیهوده هشدار می دهد. ارائه راهکارهایی برای خروج از دو راهه پند دهی بیهوده و ترک پند دهی، خاتمه بخش مباحث است. در ابتدای هر بخش، داستانکی آمده استتا پیش از ورود به بحث، تصویری بهتر و آسان تر، به مخاطب ارائه شود. تمرین های انتهای هر فصل، برای خود سنجی و جلب مشارکت است. نمودارهای انتهایی، خلاصه مطالب بیان شده را در یک نگاه ارائه می دهد.

پند بیهوده نوشتاری است درباره شیوه معمول ترویج اخلاق؛ یعنی پند و اندرز دادن. این اثر، فراتر از چیستی و چگونگی پنددهی، کارآمدی و اثربخشی آن را به چالش می‌کشد و پرسش‌هایی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد: چرا برخی پندها بیهوده‌اند؟ چه اموری می‌توانند مانع اثربخشی پندها شوند؟ آیا پند بیهوده تبعات زیان بار نیز دارد؟ آیا انباشت پند پیامدهایی در پی خواهد داشت؟ راه عبور از پندهای بیهوده چیست؟ چگونه می‌توان در راه پنددهی موثر گام نهاد؟ پاسخ پرسشهای یاد شده بر مبنای پژوهش، تحلیل و کاوش جمعی، در اختیار خوانندگان اثر قرار گرفته است.

پند بیهوده کتابی است برای همه مخصوص برای کسانیکه زیادی احساس مسئولیت می‌کنند و متاسفانه هیچ گونه شایستگی لازم و کافی جهت پند دادن را ندارند.

در صفحه 68 کتاب سخنی از حضرت علی(ع) آورده شده است این سخن قابل تامل است و خود درس بزرگی است برای ما و برای همه بویژه آن قشری که نام بردیم: «اندرزی که هیچ گوشی آنرا دور نمی‌اندازد و هیچ سودی با آن برابری نمی کند، آن است که زبان گفتار از آن خاموش شود و زبان کردار به آن گویا گردد.»

پند موثر نیازمند رفتار قاطعانه است، اگر پند دهنده در پند دادن بر چهار امر پایبند باشد (صراحت، صداقت، پایبندی به احترام اصیل و استقلال طرف ارتباط) پند او تأثیر دارد.

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه و متن کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید