بصیرت در آیات و روایات
۱۴۰۳-۰۶-۰۵

پدید آور :توحید صادق پور

مشخصات نشر : میانه: انتشارات نافله، 1397

مشخصات ظاهری : 104 ص

رده بندی دیویی : ب 181ص 297/83

کتاب بصیرت در آیات و روایات در ابتدا به معنای بصیرت ؛ بصیرت در آیات قرآن کریم ؛ بصیرت در روایات معصومین(ع) را مورد نقد قرار داده است؛ در پایان کتاب به بررسی دو شخصیت تاریخ ساز صدر اسلام با نام های عمار یاسر و عبیدالله بن عباس پرداخته است.

مهم ترین مسئله ای که فراوان مورد توجه آئین مقدس اسلام قرار گرفته و در رسیدن به کمالات و فضایل انسانی نقش اساسی دارد، مسئله تزکیه نفس و پرورش روح است که به عنوان یک امر حیاتی و ضروری مطرح می باشد. قرآن کریم دوای همه درد ها نورروشن خاموش نشدنی ، خیر خواه کامل و هدایت گری که گمراهی در آن راه ندارد، می باشد. اقتدا به قرآن و پیروی کامل از این آسمانی و عترت طاهرین رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله )موجب در امان ماندن انسان ها از فتنه ها و گمراهی ها خواهد بود.

 ازجمله صفاتی که در قرآن و روایات مورد تاکید واقع شده است، صفت بصیرت است. بصیرت یعنی روشن بینی و تشخیص حق از باطل. بصیرت از ژرف اندیشی و آگاهی عمیق نسبت به مسائل گوناگون نشات می گیرد. کسی که خود را تزکیه کرده باشد و فکر و روح خود را با انوار الهی روشن کرده باشد می تواند در فتنه ها و سختی ها حق را از باطل تشخیص دهد و راه مستقیم را در پی بگیرد. مومن بصیر و نورانی و زنده است ،چون ایمان او را احیاء کرده است، یعنی مومن از قبل مرده بود و خدای متعال به واسطه هدایت و ایمان او را زنده کرده ،زیرا او در نفس خود استعداد آن را داشت. ولی کفار مانند مردگانی هستند که در گور جهل و غفلت و گمراهی خفته اند و جایی را نمی بینند.

آثار بصیرت : 1-انذار پذیری    2-توحید  3-عبرت  4-  منفعت نفس

 حضرت علی(ع) در نهج البلاغه دنیا را چنین توصیف فرمودند: دنیا سرایی است که بلاها آن را احاطه کرده، به بی وفایی و مکر معروف است و حالاتش یکنواخت نمی ماند. دنیا را باید آیینه عبرت قرار داد و به وسیله آن حقایق را دید، که در این صورت انسان بصیر می شود اما اگر کسی هدفش دنیا شده باشد، دنیا او را کور می کند و نمی تواند حقایق را ببیند.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه و متن کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید