حضرت خضر انسانی متفاوت یا متفاوت از انسان
۱۴۰۳-۰۶-۰۵

 کتاب حضرت خضر

پدید آورنده :زهرا نریمانی و زهرا جوادی نصر

مشخصات نشر :تهران انتشارات نظری ،1401

مشخصات ظاهری :246ص

رده بندی دیویی: ن س/593خ297/156

کتاب حضرت خضر انسانی متفاوت یا متفاوت از انسان، دربارۀ زندگی پیامبران الهی و آموزش رفتارها و تصمیمات مهم آنها می باشد. زندگی پیامبران الهی به جهت پندآموزی، عبرت و همچنین آموزش رفتارها و تصمیمات یکی از بخش های مهم قرآن را شامل می شود. حضرت خضر علیه السلام یکی از اولیاء وپیامبران الهی است که معاصر حضرت موسی علیه السلام بود و شخصیتی مجهول الحقیقه در فرهنگ اسلامی است نام او به دو صورت خِضر وخَضِر ضبط شده است . نام وی صریحا در قرآن نیامده ،اما در آیات 60 تا 82 سوره الکهف ماجرایی اسرار آمیز درباره دیدار موسی علیه السلام با بنده ای صالح حکایت شده است. شخصیت خضر دارای پیچیدگی‌های خاصی است و مأموریت‌های خاصی از جانب خدا دارد. کتاب برای روشن شدن ابهامات و پیچیدگی‌های مربوط به خضر، این شخصیت را از دیدگاه قرآن، روایات و تفسیرها بررسی کرده است.

با توجه به اینکه شبهه‌ها دربارۀ حضرت ملاقات خضر و حضرت موسی زیاد است کتاب حضرت خضر انسانی متفاوت یا متفاوت از انسان به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد که آیا خضر پیامبری بود که مسئولیت تعلیم به یک پیامبر اولوالعزم را داشت؟ جایگاهش کجاست که کارهایی که از منظر حضرت موسی خطاست او از جانب خدا انجام می‌دهد؟ خضر واقعاً کیست و آیا مشکل در شناخت شخصیت خضر است که در فهم ماجرا مشکل ایجاد کرده است؟

هر کجا نامش برده شود فورا حاضر می گردد: امام رضا(ع) درباره این ویژگی می فرماید: « هر کجا از او یاد شود همان جا حاضر می شود، پس هر یک از شما به یاد او افتاد بر او سلام کند.»

حضور همه ساله در مراسم حج: امام رضا(ع) می فرماید: « همه ساله در مراسم حج حضور می یابد و تمام مناسک حج را نیز انجام می دهد، و در عرفات در کنار سایر حجاج خانه خدا می ایستد و بر دعای مومنین آمین می گوید.»

بررسی حقیقت حضرت خضر(ع) در روایات

این قسمت از کتاب به بررسی روایی شخصیت حضرت خضر(ع) در بیش از 70 کتاب پرداخته شده است. این کتاب ها متعلق به قبل از سال 500 هجری بوده که کلمه خضر درآن ها وجود داشت مورد جست وجو قرار گرفت که 789 مورد مشاهده شد. گروهی از این موارد به خضر به معنای سبزی مربوط می شد و برخی از این موارد نیز مربوط به کتب لغتی بودکه به بررسی این کلمه پرداخته بودند. در این کتاب روایاتی که مربوط به شخصیت مورد نظر می باشد، آورده شده است.

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه و متن کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید