انسان در دوفصل
۱۴۰۳-۰۶-۰۶

پدیدآورنده: علی صفایی حائری(عین صاد)

مشخصات نشر: قم: انتشارات لیلةالقدر، 1402

مشخصات ظاهری: 88ص

شماره راهنما: الف682ص297/4837

کتاب «انسان در دو فصلِ» علی صفایی حائری (عین- صاد) به مسئله تربیت انسان در دوفصل پرداخته است. فصل اول به محیط‌های تربیتی، روش های تربیتی و عوامل تربیتی و وسائل تربیت، توجه دارد و فصل دوم، انسان را در چهار حوزه شناخت، احساس، عمل و علوم ارزیابی کرده است و در این مباحث از تربیت اسلامی، فلسفه اسلامی، عرفان اسلامی نیز سخن رفته است. در کتاب از تربیت اسلامی، فلسفه اسلامی، عرفان اسلامی و اخلاق اسلامی، صحبت شده و به اشاره میان دو جریان اسلامی و مسلمین در تربیت و فلسفه و عرفان و اخلاق خط فاصل گذاشته شده است؛ چون جریان التقاط همیشه ریشه در بیرون مرزهای اسلام ندارد که گاهی از دل مسلمین هم منشاء می گیرد و دستاورد مسلمین به اسلام بسته می شود.

در این کتاب با نگاهی عمیق به انسان و تربیت او، تربیت وی به دو دوره تقسیم شده است: دوره‌ای پیش از تکمیل ساختار وجودی انسان، یعنی پیش از دوره بلوغ؛ و دوره‌ای پس از آن. دوره اول، درواقع زمینه‌سازی برای دوره دوم است، ولی هرکدام از این دو دوره در تربیت، اقتضائات خاص خود را دارد.

بخشی از کتاب:

تربیت بر شناخت و احساس و عمل اثر می‌گذارد و در این تأثیرها به علم هم خط می‌دهد، انگیزه و کیفیت کار و طرح جامع را پایه می‌گذارد و نیازها به تجربه و تجربه‌ها به صنایع ساده و صنایع به جمع بندی علمی و گسترش علوم لازم در این مبادله زنده می‌انجامد. و تحمیل تخصص‌ها و سنگینی رشته‌های علمی کنار می‌رود. و امتحان‌ها هم به سوی نشان دادن ابتکار و مهارت روی خواهند آورد.

گزیده ای ازکتاب

در این محیط (محیط باز) به جای خصلت های راستگویی، تعاون، فداکاری، استقامت، صبر؛ شجاعت و ... و به جای ارزش های اجتماعی چه خصلت یا ارزشی، قابل پیگیری و سزاوار باز سازی است؟ اگر ما بتوانیم به جای این خصلت ها و ارزش ها، شخصیت و حریت و تفکر را در کودک پایه بگذاریم کار بزرگی کرده ایم. شخصیتی که کودک را در برابر هجوم ها مسلط کند و به دیگران اجازه ندهد که به جای او تصمیم بگیرند و با دستور و یا نصیحت و دلسوزی بر او تحمیل کنند و حریتی که مهاجم را حتی اگر در عادتهای کودک رخنه کرده و در ناخودآگاه او نفوذ کرده باشد بیرون بریزد و این بار تحمیلی را بیندازد و این برگ های زرد را بگذارد تا در او دوباره جوانه ها و شکوفه ها سبز شوند و تفکری که بتواند لباس تازه ای برای او دست و پا کند و اندام عریان او را بپوشاند...

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه و متن کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید