باور دینی چیستی، فرایند شکل گیری و عوامل تقویت و تضعیف آن در قرآن
۱۴۰۳-۰۶-۰۷

باور دینی اثر مرتضی مداحی

پدید آورنده : مرتضی مداحی

مشخصات نشر : تهران:  دانشگاه بین المللی اهل بیت (علیه السلام)، 1402

مشخصات ظاهری : 212 ص

شماره راهنما: ب391م297/464

باور دینی( چیستی، فرایند شکل گیری و عوامل تقویت و تضعیف آن در قرآن) ، نقطه محوری دین و شالوده و اساس دینداری است . اگر دین را شامل سه بخش عمده اخلاق ،احکام و باورهای دینی بدانیم، بدون شک، اعتقادات و باورهای دینی نقشی حیاتی در دیگر اجزا داشته و بقای آنها در بقای باورهای دینی است. استقامت دین داری در برابر هجوم دشمن درون و بیرون، مبتنی بر تقویت باور دینی و کاستی درعمل کردن به اوامر دینی نیز، حاکی از  ضعف باور دینی است. دراین پژوهش ابتدا به چیستی باور دینی و سپس به نحوه شکل گیری و عوامل تقویت و تضعیف آن از دیدگاه قرآن کریم پرداخته شده است . دربارۀ چیستی، فرآیند شکل‌گیری و عوامل تقویت و تضعیف آن در قرآن است.

این کتاب شامل مباحثی نظیر «ماهیت باور دینی»، «چیستی باور دینی»، «معنای لغوی باور»، «دین در لغت»، «نصاب باور دینی و ازدیاد و تکامل‌پذیری آن»، «حد لازم و نصاب باورهای دینی»، «متعلق باورهای دینی»، «منابع و ابزار کشف باورهای دینی»، «فطرت انسانی و باورهای دینی»، «حداقل‌های جست‌وجو و تحقق در باور دینی معرفت لازم و کافی در باور دینی» است.

 بررسی ماهیت باور دینی از این جهت اهمیت دارد که ایمان از مهمترین مفاهیم دینی و قرآنی و اولین مفهوم مورد دعوت پیامبران است و از سوی دیگر در طول تاریخ و قرن اخیر بسیاری از تکفیرها واتهام به شرک ، به خاطر نداشتن درک صحیح از ماهیت ایمان روی داده است .کشف زوایای فرایند شکل گیری باور دینی موجب کشف نقاط ضعف و قوت باورها در جامعه بوده و با شناخت عوامل تقویت و تضعیف باور دینی می توان تاثیر گذاری آنها را در فرو وجامعه کنترل کرد.

بخشی از کتاب

مراحل شکل گیری باورهای دینی؛

با توجه به نقش تربیت دینی و فطرت پاک انسانی با استفاده از تحقیقات انجام گرفته می توان فرایند شکل گیری را در سنین نو نهالی در چند مرحله ترسیم کرد:

الف) سنین نونهالی

1- مرحله اول از بدو تولد تا حدود دو سالگی

2- مرحله دوم از سن دو تا هفت سالگی

3- مرحله سوم از هفت تا 12 سالگی

4- مرحله سوم نوجوانی 12 تا 18 سالگی

ب) شکل گیری باور دینی در بزرگسالان

 

 

 

 

 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه و متن کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید