حضرت رضا(ع)
۱۴۰۳-۰۶-۱۳

از سخنان ارزشمند حضرت رضا(ع)

حضرت رضا(ع) از پدرشان و وی از پدرانشان نقل کردند که پیامبر (ص) فرمودند: کامل ترین افراد از نظر ایمان کسانی هستند که اخلاقشان نیکو تر باشد و مسلمان کسی است که مسلمانان از زبان و دست وی در امان باشند.

حضرت رضا(ع) فرمودند: ایمان چهار رکن دارد : توکل بر خدا، راضی شدن به قضا خدا، تسلیم بودن به امر خدا، واگذاری کار به خدا.

از حضرت رضا(ع) در مورد فرق بین ایمان و اسلام سئوال شد. حضرت فرمودند: مرتبه ی ایمان برتر از اسلام، و مرتبه تقوی برتر از ایمان است، اما به بنی آدم، چیزی برتر از یقین داده نشده.

از حضرت رضا(ع) در مورد بهترین بندگان خدا سئوال شد؛ فرمودند: آنان که چون کار نیکی کنند، شادمانند و چنانچه کار بدی انجام دهند، آمرزش بخواهند و هنگامی که به آنان بخششی شود شکر گزارند. و چون به بلائی گرفتار شوند شکیبا هستند و هنگام خشم و غضب، عفو کنند و در گذرند.

حضرت فرمودند: مومن کسی است که هنگام خشم، خشمش وی را از رعایت حق بیرون نمی برد.

حضرت رضا (ع) در مورد ارتباط با خویشاوندان  فرمودند: رابطه ی خود را با خویشاوندان حفظ کنید، حتی اگر به یک جرعه آب دادن باشد، و بهترین نشانه ی پیوند با خویشان، آزار نرساندن به آنان است.

حضرت رضا(ع) فرمودند: مردم هر چه به گناهی جدید و بی سابقه روی آورند، خداوند آنان را به بلایی جدید و ناشناخته مبتلا خواهد کرد.

حضرت رضا(ع) فرمودند: هر کس عملش بر هوای نفس وی غلبه یابد، آن علم نافع خواهد بود و آن که شهوت خود را زیر پا نهد، شیطان از سایه اش بگریزد.

از حضرت رضا(ع) سئوال شدزندگی کدام دسته از مردم نیکو تر است؟ امام فرمودند: زندگی کسانی از همه نیکو تر است که زندگی دیگران از سوی آنان نیکویی یابد.

امام هشتم فرمودند: پنج صفت است که اگر در انسان نباشد، خیر دنیا و آخرت در او نیست: اصالت خانوادگی، کرامت و جوانمردی، اخلاق نیکو، نجابت و خوش نفسی، تقوا و خدا پرستی.

برگرفته از کتاب دانشنامه رضوی,بزرگ عالم زاده,ص95

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
دانشنامه رضوی/بزرگ عالم زاده. ص 95
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید