درآمدی بر الگوی روابط همسایگی در اسلام و الزامات آن در شهر سازی و معماری اسلامی
۱۴۰۳-۰۶-۱۵

Description: C:\Users\younggirl\AppData\Local\Packages\Microsoft.Windows.Photos_8wekyb3d8bbwe\TempState\ShareServiceTempFolder\280x280.jpeg

پدیدآورنده: حسن یوسف زاده

مشخصات نشر:قم : موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1395

مشخصات ظاهری: 134ص

رده بندی دیویی: د84ی 297/652

 

معرفی کتاب:

 درآمدی بر الگوی روابط همسایگی در اسلام و الزامات آن در شهر سازی و معماری اسلامی که توسط حسن یوسف زاده با همکاری هادی ترکی گردآوری شده است. این کتاب در 6 فصل: ( 1. کلیات2. اصول حاکم بر روابط همسایگی3. کارکردهای الگوی اسلامی و روابط همسایگی 4. الگوی روابط همسایگی و شهر سازی و معماری اسلامی 5. مفهوم واحد همسایگی 6. الزامات طراحی شهری مبتنی بر واحد همسایگی) تنظیم شده است. اسلام نه صرفا یک اندیشه، که الگویی برای زندگی است. ازآنجا که همه تمایلات اجتماعی انسان در سرنوشت خویش و سعادتمندی جمعی موثر است، اسلام برای همه عرصه های زندگی الگوهای مناسبی ارائه کرده است. الگوی روابط همسایگی از منظر اسلام، علاوه بر ارائه هنجارهایی برای نوع تعامل با همسایگان، کارکردهایی برای شهرسازی و معماری اسلامی دارد که در نوع خود ویژه و جالب توجّه است. مسکن صرفا به معنای سرپناهی برای خانواده نیست؛ بلکه واحدی اجتماعی است که براساس اصول واحدهای همسایگی و یا اصول اجتماعی بنا شده است. خانه سازی در معنای عام، طراحی کلی و توسعه واحدهای مسکونی است؛ به نحوی که مردم بتوانند در محیطی شاد، آرام، ایمن و با برخورداری از امکانات اجتماعی، فرهنگی و تفریحی، زندگی کنند. به عنوان مثال خانه ها باید به طور مناسب جهت یابی شوند تا حداکثر بهره مندی از نور خورشید، باد و ناهمواری ها را داشته باشد. این اثر از نظر جمع بندی آموزه های اسلام درباره روابط همسایگی و نیز بررسی الزامات آن  بر فضای کالبدی در نوع خودویژه و دارای نوآوری های قابل توجّه است.

برگرفته از متن:

همسایه کیست و همسایگی چیست؟

ملاک و معیار در تعریف همسایه چیست؟ چه کسانی همسایگان ما تلقی می شوند؟ با جه تعریفی و با چه

محدوه ای ؟ این ها پرسش هایی است که پاسخ آن در گرو بررسی آیات و روایات مرتبط است. آنچه به طور اجمالی از آیه 36 سوره نساء و پاره ای از روایات به دست می آید این است که با دو ملاک همسایگی به وجود می آید:« قرابت ملکی» و « قرابت همنشینی در سفر، کار، و مانندآن».

 

 

 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه و متن کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید