ولایت در عرفان
۱۴۰۳-۰۶-۲۲

 پدیدآور: حسین روحانی نژاد

مشخصات نشر: تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، ۱۳۸۵

مشخصات ظاهری: 419 ص

رده بندی دیویی:و783ر297/83

معرفی کتاب:

 

کتاب ولایت در عرفان تألیف حسین روحانی نژاد در5 فصل و هر فصل شامل چند بخش می شود( فصل اول :چیستی ولایت : بخش یکم: نبوت بخش دوم: ولایت بخش سوم : خلافت بخش چهارم: ولایت از دیدگاه عده ای از اکابر عرفان

فصل دوم: گسترة ولایت: بخش یکم : طبقه بندی بخش دوم: تفاوت ها و ویژگی ها بخش سوم: مراتب ولایت بخش چهارم: ولی و انسان کامل

فصل سوم: مبانی ولایت: بخش یکم: تجلی بخش دوم أسما و صفات حق تعالی بخش سوم: کشف و شهود یا تجربه عرفانی بخش چهارم: وحی و الهام فصل چهارم: زمینه ها و عوامل تحقق ولایت فصل پنجم: ختم ولایت  ) که مفهوم ولایت را در عرفان اسلامی بررسی می­ کند.

ولایت، قاعده و اساس طریق تصوف و عرفان است. در دستگاه آفرینش، وجود نبی و رسول و وصی و ولی، برای هدایت و رشد و رفاه آدمیان، ضرورتی اجتناب ناپذیر است و در همه ادوار، نبی یا رسولی و پس از او رسولی و پس از او وصی ای یا ولی ای- به عنوان قائم مقام- بوده است تا اینکه نبی و رسول دیگر ظهور می­ کرده و مبعوث می­ گردیده است تا آنگاه که خورشید خاتم ولایت، مهدی موعود(عج) ظهور می­ کند و بر عالمیان و آدمیان تابیدن گیرد، ولی با غروب او قیامت به پا می­شود و حکم دنیا به آخرت باز می­ گردد و صورت اخروی آشکار و همواره بر آن باقی و ماندگار می­ شود. ارباب معرفت حتی ذکر خدا را در صورتی تحقیقی و اثرگذار می­ دانند که به تصرف صاحب ولایت در زمین مستعد دل سالکان قرار گیرد و خودسرانه و بدون رعایت موازین شریعت، صورت نپذیرد. ذکری که صاحب ولایت به آن توصیه و تأکید می­ کند، ثمره شجره ولایت اوست که از شکوفه « اذکرکم» پدید آمده و در فضای ولایت پرورده شده و از آفتاب اخلاق و آب همت مدد گرفته و از علف­های هرز رجس و پلیدی طبع و نفس، به لطف حق پیراسته گردیده است. چنین ذکری سبزه ایمان می­ رویاند و روز به روز به رشد و نمو است و در سایه­ سار نخل ولایت، به شجره عرفان و معرفت مبدل می­ گردد به گونه‌ای که علم او علم الهی، قدرت او قدرت الهی و فعل او فعل حق باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه و متن کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید