آموزش ۴ مهارت به قرآن‌آموزان در کتاب آموزش جامع قرآن
۱۴۰۳-۰۷-۱۸
کتاب آموزش جامع قرآن که به تازگی ویراست سوم آن نیز روانه بازار شده است، چهار مهارت را در زمینه روخوانی و فهم قرآن به قرآن‌آموزان آموزش می‌دهد.
آموزش ۴ مهارت به قرآن‌آموزان در کتاب آموزش جامع قرآن

کتاب آموزش جامع قرآن کریم که از سوی مؤسسه کشوری مهد قرآن تهیه و تدوین شده است، به چاپ سوم رسید و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

محمود کریمی، معاون آموزش مؤسسه مهد قرآن و از مؤلفان کتاب آموزش جامع قرآن کریم با اشاره به توزیع چاپ سوم این کتاب همزمان با سال تحصیلی جدید، در مورد مشخصات و مختصات این کتاب آموزشی گفت: این کتاب روشی ترکیبی را در آموزش قرآن ارائه می‌کند؛ روشی که اتفاقاً در کلاس‌های آموزشی مؤسسه مهد قرآن نیز پیگیری می‌شود  و علاقه‌مندانی که هم به صحیح خواندن قرآن توجه داشته و هم به دنبال فهم و ترجمه و یافتن مصادیق کاربردی آیات قرآن در زندگی خود هستند، این کتاب مطلوب طبع آنهاست.

وی گفت: این کتاب در سه سطح تدوین شده که به طور مثال در سطح یک با استفاده از ساده‌ترین عبارات قرآنی، پیام‌های کاربردی آن نیز ارائه شده است و علاوه بر آن در این کتاب افرادی که در کلاس‌های قرآنی این کتاب را مبنای قرآن‌آموزی خود قرار می‌دهند، چهار مهارت را نیز یاد خواهند گرفت؛  ابتدا صحیح خواندن قرآن(‌روخوانی و روانخوانی) و در مرحله دوم با معانی آیات و عبارات آشنا می‌شوند، در مرحله سوم از آنها خواسته می‌شود در مورد پیام‌ها و مفاهیم موجود در آیات و عبارات تأمل و تفکر کنند که البته این مرحله با طرح سؤالاتی که در خود کتاب درج شده است به انجام می‌رسد و در مرحله چهارم نیز در مورد مصادیق کاربردی آیات و عبارات در زندگی روزمره میان قرآن‌آموزان بحث و گفت‌و‌گو صورت می‌گیرد.

کریمی تصریح کرد: محتوای آموزشی این کتاب براساس هدف از نزول قرآن که همانا هدایت انسان با استفاده از معانی و اشارات ارزشمندی که در این کتاب آسمانی است تدوین شده که ابتدا با استفاده از عبارات و پیام‌های قرآنی کوتاه شروع می‌شود و به تدریج قرآن آموز را در متن قرآن و مواجهه با مفاهیم و معارف عمیق‌تر به پیش می‌برد.

معاون آموزش مؤسسه کشوری مهد قرآن در ادامه گفت: این کتاب دارای ۳۰ درس است که در هر درس بخشی به نام «صحیح بخوانیم» وجود دارد که در آن عبارت قرآن با ذکر یک نکته کاربردی و بدون قاعده‌ای خاص ارائه می‌شود که قرآن‌آموز به راحتی و درستی این بخش را فراخواهد گرفت. «معنا کنیم» نام بخش دیگر هر یک از دروس این کتاب است که کلیدواژه‌ها و عبارات در آن معنا شده و قرآن‌آموز علاوه بر این با ریشه کلمات و واژگان و مفردات آن آشنا می‌شود که البته این دو بخش در کلاس مکرر تمرین خواهد شد.

وی تأکید کرد: بخش دیگری که قرآن‌آموزان در هر یک از دروس این کتاب با آن مواجه خواهند بود «بیشتر بیاندیشیم» نام دارد که در آن چند نکته کاربردی از عبارات و آیات قرآن بیان می شود که این عبارات با توجه به موضوع هر درس تنظیم شده و برای محتوای این بخش در نظر گرفته شده است. در این بخش پرسش‌هایی نیز از سوی مربی از قرآن‌آموز به عمل می‌آید که هر کدام باید در مورد یافتن پاسخ صحیح به این پرسش‌ها در کلاس تفکر و تعمق بیشتری داشته باشند.

کریمی در ادامه گفت: این کتاب هم در مدارس و هم در سایر مؤسسات قرآنی قابل استفاده است و توصیه می‌شود که مدارس، آموزش این کتاب را به عنوان یک کار فوق‌برنامه در کلاس‌های خودشان عملی کنند. از جمله قابلیت‌های این کتاب، با توجه به دارای بودن زبان ساده و از آنجا که برای هر درس داستانی نیز برای تقریب ذهن نقل شده است، آموزش انفرادی آن است اما اگر این کتاب در کلاس و با حضور مربی تدریس شود، بازدهی بیشتری دارد.

وی در پایان با اشاره به اینکه علاقه‌مندان به تهیه این کتاب می‌توانند با مراجعه به وبگاه مؤسسه و یا تماس تلفنی نسبت به خریداری آن اقدام کنند، گفت: تمهیداتی هم اندیشیده شده است که مؤسسات قرآنی و یا قرآن‌آموزان پس از گذراندن مراحل آموزشی این کتاب، با هماهنگی‌های صورت گرفته در آزمونی که از محتوای این کتاب تنظیم شده نیز شرکت کرده و مدرک مرتبط با آن را دریافت کنند.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
ایکنا
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید