شیخ اشراق
۱۳۹۴-۰۹-۲۳
پازوکی، شهرام. مجموعه مقالات همایش عرفان، اسلام، ایران و انسان معاصر : نکوداشت شیخ شهاب الدین سهروردی(25-27بهمن1383). تهران: حقیقت،1385.

شماره دیویی: پ ن/843س،07/181



"فلسفه شیخ اشراق در واقع فلسفه فرهنگ ماست. شیخ اشراق در میان همه متفکران در طول چهارده قرن در میان شیعه و سنی، فیلسوف و متکلم، ازهر اندیشمند دیگر ایرانی- اسلامی به فرهنگ ما نزدیکتر است. او حتی از ملاصدرا و ابن سینا نیز به فرهنگ ما نزدیکتر است. مسلمانی او هم از آنها کمتر نیست و حتی فرهنگ و فلسفه او متعلق به این سرزمین است. فلسفه او جهانی است اما رنگ و بوی ایرانی دارد. فلسفه علم نیست، هنر هم نیست گرچه به هنر نزدیکتر است. فلسفه سهروردی در عین حال که جهانی است اما ایرانی است. سؤال این است که چرا این فلسفه جهانی اینقدر مهجور است؟ "





مطلب ذکر شده قسمتی از سخنرانی غلامحسین ابراهیمی دینانی در افتتاحیه همایش نکوداشت شیخ شهاب الدین سهروردی است. شیخ اشراق از فیلسوفان و عارفان قرن 9 هجری است که عقاید و نظرات وی بسیار ارزشمند بوده و عارفان زیادی از جمله ملاصدرا و حافظ تحت تأثیر عقاید و نظرات وی قرار داشته اند.



این کتاب شامل 41عنوان مقاله در موضوعاتی مانند: نکوداشت شیخ شهاب الدین سهروردی،سهروردی و دیگران، عرفان، اسلام ایران و انسان معاصر، عرفان و هنر و مقالات خارجی است.
برچسب‌ها:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید