بیان کوتاهی از زندگی حضرت ام البنین (س) به مناسبت 13 جمادی الثانی سالروز وفات این بانوی مکرم
۱۳۹۴-۰۹-۲۳
بیان کوتاهی از زندگی حضرت ام البنین (س) به مناسبت 13 جمادی الثانی سالروز وفات این بانوی مکرم
نام و مشخصات

نامش فاطمه و کنیه‏اش امُّ البنین (مادر پسران) است. پدرش حِزام، و مادرش ثمامه یا لیلاست. همسرش علی‏بن ابی‏طالب علیه‏السلام و فرزندانش عباس علیه‏السلام ، عبداللّه‏، جعفر و عثمان هستند که هر چهار نفرْ در سرزمین کربلا و در رکاب امام حسین علیه‏السلام به شهادت رسیدند. آرام‏گاه وی در مدینه منوّره و قبرستان بقیع است.

ولادت ام البنین علیهاالسلام

در مورد تاریخ دقیق ولادت حضرت ام‏البنین اطلاعی در دست نیست و تاریخ‏نگارانْ سال ولادت او را ثبت نکرده‏اند، ولی یاد آور شده‏اند که تولد پسر بزرگ ایشان، حضرت ابوالفضل علیه‏السلام ، در سال 26 ق اتفاق افتاده است.

برخی از تاریخ‏نگارانْ زمان ولادت ایشان را در حدود پنج سال پس از هجرت تخمین می‏زنند...

نحوه شهادت امام رضا (ع)
زندگانی امام رضا (ع)

نامهاى امام
امام رضا(ع) در سال 148 هجرى قمرى یعنى حدود (1250) سال پیش در شهر مدینه به دنیا آمد [1] پدر ایشان امام موسى بن جعفر(ع)، یعنى امام هفتم شیعیان و مادرشان بانویى بزرگوار و خردمند به نام (تکتم) یا (نجمه) بود. امام رضا(ع) در همان سالى زاده شد که پدربزرگ ایشان، یعنى حضرت امام جعفر صادق(ع)، به شهادت رسید.
نام ایشان (على ) است، ولى بر اساس شیوه اى که در میان اعراب مرسوم است، به وى (ابوالحسن) مى گفتند. این گونه اسمها را (کنیه) مى نامند. علاوه بر نام و کنیه، گاه عنوان دیگرى نیز به افراد مى دهند که آن را (لقب) مى گویند. امام هشتم داراى لقب هاى متعددى است. از جمله معروف ترین این القاب، (رضا)، (عالم آل محمد)، (غریب الغرباء)، (شمس الشموس) و (معین الضعفاء) است. نامیدن هر فرد به این نامها، یعنى اسم، کنیه و لقب دلیل خاصى دارد. گفته اند که وى را به این جهت (رضا) لقب داده اند که خدا از او راضى است...

درس از سیره حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) - به مناسبت میلاد حضرت زینت (س)

برگرفته از سخنان استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین سالاری فر

درس اول : بر محور معنویت
رابطه آن دو بزرگوار ۲ بعد شاخص دارد که یک بعد، عواطف بسیار شدیدی است که میان آن ها وجود داشت . شدت این عواطف تا به آن جا بود که حضرت زینب(س) شرط ازدواجشان را همراهی با برادرشان ذکر می کنند و بعد دوم معنویت و بعد الهی این رابطه است. اگر این رابطه تا این اندازه محکم و شدید است دلیلش مسائل معنوی و فضائل اخلاقی است که آن ها را به هم نزدیک کرده است. از این الگو می توانیم دریابیم که محور و مبنای رابطه خواهر و برادر را باید بر معنویات قرار دهیم و به قول امروزی ها خط قرمز در یک پیوند خواهری و برادری خروج از معنویت و وجود مسائل ضدمعنوی و گناه است.
دوران کودکى و جوانى امام در مدینه گذشت. اخلاق نیکو، دانش فراوان، ایمان و عبادت بسیار از ویژگى هایى بود که امام را مشخص مى ساخت...


28 صفر رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) و امام حسن مجتبی (ع)
شهادت رسول خدا ( صلی الله علیه وآله)
شهادت جانگداز و مظلومانه اشرف مخلوقات خاتم الانبیا محمد بن عبد الله ( صلی الله علیه وآله) در سال 11 هجری درسن 63 سالگی به وسیله سم بوده است، وطبق روایات آن دو زن حضرت را مسموم کرده اند ! ) 1)
در 24 صفر بیماری پیامبر( صلی الله علیه وآله) شدت یافت. پیامبر( صلی الله علیه وآله) هنگام بیماری فرمودند: حبیبم را نزد من حاضرکنید. عایشه و حفصه پدران خود را نزد آن حضرت حاضر نمودند. پیامبر( صلی الله علیه وآله) روی مبارک خویش را از آنان برگردانید و فرمود: حبیبم را نزد من حاضر کنید .
سپس دنبال علی بن ابی طالب (علیه السلام) فرستادند. چون نظر مبارک به آن حضرت افتاد او را نزد خود خواند وکلماتی به حضرت فرمود. هنگامی که علی بن ابیطالب( علیه السلام) از نزد آن حضرت خارج شد، عمر و ابوبکر به او گفتند: خلیلت به تو چه گفت؟ فرمود: هزار باب علم به من حدیث کرد که از هر باب هزار باب دیگر باز می شود.(2)
...
برچسب‌ها:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید