آسیب‌های اجتماعی (و راهکارهای آن) از دیدگاه قرآن و روایات
۱۳۹۴-۰۹-۱۵


آسیب‌های اجتماعی (و راهکارهای آن) از دیدگاه قرآن و روایات

شماره رده بندی دیویی :آ358 خ 65/297

کبری خداپرست شریفی؛ ویراستار: مریم یوسفی‌پور.-

گرگان: نوروزی، ‎ ۱۳۸۹.



معرفی کتاب:

قرآن کتاب هدایت و سعادت بشر است. در قرآن کریم، درباره ی آسیب ها و پیامدهای آن در اقوام و اجتماعات مختلف بیان شده است. همچنین در آموزه های آن راهکارهای پیشگیری و درمان آسیب ها نیز به طور کلی بیان شده است.

دانشمندان و مفسران اسلامی معتقدند اکثر انحرافات و فساد ناشی از ضعف ایمان و تقوی، گسترش ظلم و گناه در جامعه است. تخلف از قوانین الهی، جامعه را به فساد و تباهی می کشاند و زمینه ی بروز انواع گناهان و آسیب های فرهنگی در جامعه پدید می آورد. از جمله آسیب های فرهنگی می توان به سطحی نگری در دین و فتنه اشاره کرد.

پیمان شکنی، بخل، کینه و حسدورزی، دوروئی و نفاق، مکر و نیرنگ از پیامدهای سوء آسیب های اخلاقی در جامعه خواهد بود که در آیات قرآن و روایات ائمه معصومین(ع) به پیامدهای سوء آن ها اشاره شده است.

همچنین در جامعه ی امروزی مسائل اقتصادی از اهم امور شناخته می شوند و افراط و تفریط در آن ها زمینه ی بروز فقر فرهنگی و اخلاقی را فراهم می آورند. از نگاه قرآن و روایات مهم ترین چیزی که جامعه انسانی را استوار می سازد توجه به مسائل اقتصادی بر اساس قوانین شرع اسلام است.

در فصل اول کتاب « آسیب های اجتماعی و راهکارهای آن» مفاهیم و اصطلاحات مرتبط با این موضوع تعریف شده؛ در فصل دوم آسیب های اجتماعی به سه دسته : آسیب های فرهنگی ، آسیب های اخلاقی و آسیب های اقتصادی طبقه بندی شده ؛ در دو فصل دیگر نیز علل موثر در شکل گیری آسیب های اجتماعی و راهکارهای پیشگیری و درمان آن ها از منظر قرآن و روایات به تفصیل بیان شده است.



تدوین متن : گردش کتاب بانوان
برچسب‌ها:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید