اصلاح الگوی مصرف
اصلاح الگوي مصرف با محوريت سيره امام خميني (ره) و آيت الله خامنه‌اي (دام عزه)
۱۳۹۷-۰۶-۱۳
این پایان نامه به بیان راههای اصلاح الگوی مصرف بر اساس سخنان امام خمینی (ره) و آیت ا... خامنه ای(دام عزه) پرداخته است.
اصلاح الگوي مصرف با محوريت سيره امام خميني (ره) و آيت الله خامنه‌اي (دام عزه)

اصلاح الگوي مصرف با محوريت سيره امام خميني (ره) و آيت الله خامنه‌اي (دام عزه)/ پژوهشگر: زهرا غفوريان قدسي کاملي.- استاد راهنما: منصوره تقربي.- سطح ‎۲ (کارشناسي) (مرکز مديريت حوزه علميه خراسان، مدرسه علميه نرجس (س)‎۱۳۹۰) .
 توصیفگر: مصرف- جنبه های مذهبی- اسلام/ خميني، روح‌الله، رهبر انقلاب و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران - ۱۲۷۹ - ‎۱۳۶۸ - ديدگاه درباره مصرف/ خامنه‌اي، علي، رهبر جمهوري اسلامي ايران، ‎۱۳۱۸- دیدگاه درباره مصرف                                     شماره راهنما: الف58غ632/297
چکیده
     موضوع این تحقیق اصلاح الگوی مصرف با محوریت سیره ی امام خمینی(رحمه الله علیه) و آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی) است. که مهمترین هدف آن بیان کردن سیره ی این بزرگواران و ترویج دادن فرهنگ درست مصرف کردن است.
در جامعه ای که تجمل گرایی رو به فزونی است لازم است الگوهایی شایسته ارائه شود تا مصرف بر اساس پیروی از اسوه هایی نمونه اصلاح گردد. بعد از ائمه اطهار که انسان های کاملی هستند علمای ربانی چون امام خمینی(رحمه الله علیه) و آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) از چهره های شاخصی هستند که پیرو تمام دستورهای دینی هستند.
مطالب این پژوهش در هفت فصل تنظیم شده است. ابتدا مبناهای مصرف مورد بررسی قرار گرفته است که زهد و قناعت و اعتدال مصرف صحیح می باشند و اسراف و بخل مصارفی هستند که مورد نهی قرار گرفته اند. در ادامه، سطوح مصرف بیان شده است که شامل سه سطح می باشد، کفاف، سطح مصرف مطلوب است که بین حداقل و حداکثر مجاز مصرف یعنی بین میان ضرورت و رفاه قرار دارد و انواع مصارف شامل فردی و عمومی هستند و جای تاسف است که عنوان شود ما با توجه به اینکه مسلمانیم در همه زمینه ها اسراف می کنیم و این اسراف آثاری چون فقر و وابستگی به بیگانه را ایجاد می کند ولی اصلاح الگوی مصرف باعث برقراری عدالت و استقلال می شود و سه نهاد اصلی خانواده و رسانه و دولت وظیفه دارند راهکارهایی عملی اصلاح الگوی مصرف را پیاده کنند. لازم است این نکته یاد آوری شود که امام خمینی(رحمه الله علیه) وآیت الله خامنه ای(مد ظله العالی) در گفتار و عمل ترویج دهنده مصرف صحیح هستند که هر فصل با توجه به سیره ی امام خمینی(رحمه الله علیه) وآیت الله خامنه ای(مدظله العالی) مورد بررسی قرار گرفته است.
تدوین مطالب فوق با مراجعه به چهار گروه از کتابها انجام پذیرفته است.
دسته اول کابهای اقتصادی چون بررسی اجمالی مبانی اقتصاداسلامی و اقتصاد ما و... می باشند.
دسته دوم کتابهای اخلاقی چون معراج السعاده و چهل حدیث و... . دسته سوم کتابهایی که در مورد سیره امام خمینی(رحمه الله علیه) و آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی) است و دسته چهارم کتابهایی است که به مناسبت سال اصلاح الگوی مصرف و الگوی مصرف در آموزه های اسلامی و... .
از جمله فرضیه هایی که در این تحقیق به اثبات رسیده است این است که امام خمینی(رحمه الله علیه) و آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی) بهترین الگو در مصرف صحیح هستند. و این بزرگواران برای اصلاح الگوی مصرف راهکارهایی را ارائه داده اند.
روش این تحقیق به اعتبار تحقیق به اعتبار نوع و هدف (کاربردی)، تحقیق به اعتبار موضوع(دینی)، تحقیق به اعتبار جمع آوری اطلاعات(کتابخانه ای)، تحقیق به اعتبار ماهیت و روش(توصیفی – تحلیلی)  
کلید واژه های این پژوهش عبارتند از: اصلاح، الگو، مصرف، سیره، اسراف، رفاه.

 

 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید