قرآن های نفیس «ابراهیم سلطان» و «بایسنقر» در چهاردهمین نمایشگاه قرآن مشهد عرضه شد
۱۳۹۸-۰۳-۰۱

 

قرآن های نفیس «ابراهیم سلطان» و «بایسنقر» در چهاردهمین نمایشگاه قرآن مشهد عرضه شد

به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی قرآن‌های نفیس «ابراهیم سلطان» و «بایسنقر» درچهاردهمین نمایشگاه قرآن مشهد عرضه شد.

 
در قرآن نفیس «بایسنقر» تعدادی از سوره‌‎های قرآن گزینش و کتابت شده لذا نسخه اصلی این قرآن منتخبی از سوره‌های قرآن کریم شامل 12 سوره در 32 صفحه است. قرآن بایسنقری در ابتدا نسخه کاملی بوده که در طول تاریخ دچار حوادثی شده است که طی آن برخی از صفحات آن مفقود می‌شود، به طوری که بیشترین صفحات این قرآن به تعداد 144 صفحه در اختیار آستان قدس رضوی و تعدادی از صفحات دیگر آن در برخی موزه‌های بزرگ دنیا نگهداری می‌شود.
نسخه اصلی قرآن «بایسنقری» دو متر طول و یک متر و 20 سانتیمتر عرض دارد اما بازنشر این نسخه به دلیل برخی محدودیت‌ها در ابعاد کمی کوچکتر با بهره‌گیری از بهترین کاغذ، طرح‌ها و نقوش قرآنی و صحافی انجام شده است.
قرآن «ابراهیم سلطان» مجموعه منتخب دوزاده سوره از قرآن کریم در ۱۶ صفحه بسیار نفیس به خط ثلث است که توسط ابراهیم سلطان دومین فرزند شاهرخ تیموری کتابت و وقف حرم‌ مطهر رضوی شده است.
این مصحف شریف شامل سوره‌های فاتحه الکتاب، یس، الفتح، الدهر، النبا، الشمس، الضحی، الشرح، الکافرون، الاخلاص، الفلق و الناس بوده و بر روی کاغذ خانبالغ ضخیم کتابت و دارای تزئینات و آرایه‌های هنری بسیار زیبای مکتب شیراز است.
این دو اثر نفیس توسط مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در قطع ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر و نزدیک به اصل اثر بازنشر و به همراه وجیزه‌ای حاوی معرفی قرآن و مقالات علمی هنری در دسترس علاقه‌مندان آثار هنری و قرآنی قرار گرفته است.
مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
https://news.razavi.ir/portal/home/?news/38388/62900/1611888
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید