طب سنتي و گياهان دارويي در اسناد آستان قدس از دوره صفويه تا پايان قاجار
۱۴۰۱-۰۱-۰۹
طب سنتي و گياهان دارويي در اسناد آستان قدس از دوره صفويه تا پايان قاجار
طبق نظر نویسنده اثر، نگارش این کتاب ماحصل مطالعه بیش از ۶ هزار برگ سند مربوط به طب سنتی و گیاهان دارویی است.

كتاب « طب سنتي و گياهان دارويي در اسناد آستان قدس از دوره صفويه تا پايان قاجار» حاصل طرح پژوهشي انجام شده توسط اداره اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که توسط خانم آمنه موسوي، مجري طرح، شش هزار برگ سند مربوط به طب سنتي و گياهان دارويي مورد بررسي قرار گرفته است. امور مربوط به نمايه سازي، ويراستاري، طراحي جلد و آماده سازي كتاب نيز در واحد پژوهش سازمان انجام شده است.
طبق نظر نویسنده اثر، نگارش این کتاب ماحصل مطالعه بیش از ۶ هزار برگ سند مربوط به طب سنتی و گیاهان دارویی است.
 آنچه در این اثر بدان پرداخته شده، اسناد متعلق به دارالشفاء و دارو‌هایی است که برای بیماران در این مکان تجویز شده است.
 اسناد درمانی به جای مانده از دارالشفاء حاوی اطلاعات ارزشمند پیرامون موضوعات مختلف پزشکی است که در آن علاوه بر گزارش‌های مختلف روزانه، ماهانه و سالانه در هر دوره، به انواع دارو‌های گیاهی و موارد مصرف آن براساس نوع، جنس و شکل مفرد و مرکب پرداخته شده است.
براساس اسناد به جای مانده در آرشیو آستان قدس رضوی، دارالشفاء امام رضا (ع) به عنوان قدیمی‌ترین مرکز درمانی در مشهد بوده که قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد.
معرفی اسناد پزشکی، دارو‌های گیاهی و انواع آن در دوره صفویه تا قاجار با استناد به اسناد، نحوه تهیه و تحویل دارو، نحوه پذیرش بیماران، بیماری‌های مختلفی که در دارالشفاء تحت درمان قرار می‌گرفتند، ترکیبات دارو‌های گیاهی و رعایت نکات لازم در تجویز دارو‌ها در دوره‌های مختلف از جمله مطالبی است که در این کتاب به آن اشاره شده است.
 بنا بر نظر نویسنده دست یافتن به زوایای پنهان تاریخ پزشکی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه آن روزگار ماحصل تجزیه و تحلیل این اسناد دانست وحاصل این تلاش علاوه بر یافته‌هایی جدید، فهرستی از نام دارو‌های گیاهی و موارد مصرف آن را ایجاد کرده است تا امکان طبقه‌بندی، بررسی و تحلیل هر یک از دارو‌ها به راحتی محقق شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید