پس از آدورنو
۱۴۰۲-۰۹-۲۷
پس از آدورنو
در کتاب «پس از آدورنو» قصد نویسنده، پیوند نظریۀ آدورنو با پژوهش جامعه‌شناختی کنش‌محور و زمینه‌مند دربارۀ موسیقی است.

نویسنده کتاب، تیا دنورا، از موضوعاتی که هستۀ برنامۀ کاری آدورنو است، به شیوه‌ای بحث کرده که قابل بررسی تجربی باشد؛ به همین دلیل نام کتاب «پس از آدورنو» نامیده شده است که هم به معنای احترام به آدورنو است و هم به معنای فرارفتن از رجوه به حاشیۀ روش‌ها و سطوح اصلی نظریه‌پردازی اوست.
فصل اول خلاصۀ راهبردی مطالعات اجتماعی موسیقی آدورنو است که در آخر، درون‌مایه‌های اصلی اندیشۀ آدورنو را که مورد نقد جامعه‌شناسان بوده است، طرح شده است. در فصل دوم مروری بر جامعه‌شناسی موسیقی و موسیقی‌شناسی جدید شده و به نقد تصورات آنها دربارۀ موسیقی در جامعه‌شناسی و جامعه در موسیقی‌شناسی پرداخته شده است. سپس برنامۀ پژوهشی زمینه‌مند و کنشگرمحوری معرفی شده که بر مفهوم رویداد موسیقایی متمرکز است و به نظر نویسنده موضوعات مدنظر آدورنو را در سطح «درست» عام‌انگاری مطرح می‌کند؛ سطحی که به کردارهای موسیقایی مشخص توجه دارد. با اینکه این پژوهش بر تحلیل سطح خرد تمرکز می‌کند؛ ولی برای موضوعات سنت سطح کلان جامعه‌شناختی هم می‌تواند مفید باشد تا این موضوعات را در سطح کنش تشریح کند.
طی فصول سوم تا پنجم به کمک برنامۀ پژوهشی مطرح در فصل دوم، برخی از درون‌مایه‌های آدورنویی بررسی شده‌اند؛ موضوعاتی همچون رابطۀ موسیقی با آگاهی و شناخت، ذهنیت و هیجان و با توجه به مجموع این درون‌مایه‌ها در فصل پنجم، از مفهوم نظم‌بخشی و کنترل اجتماعی سخن گفته شده است. در فصل پایانی این مسئله بیان شد که پژوهش جامعه‌شناختی موسیقی در چارچوبی تجربی، نه‌تنها با علایق اصلی آدورنو سازگار است، بلکه در واقع می‌تواند سازوکارهایی را مشخص کند که نشان می‌دهد چگونه فرهنگ موسیقی در پیوند با عاملیت انسانی عمل می‌کند و بدین‌ترتیب می‌تواند به بسط نظریۀ فرهنگی کمک کند.
رده بندی ديویی: ‭۷۸۰ /۱‬‭د ۷۲۳ پ‬
عنوان و نام پديدآور: پس از آدورنو: بازاندیشی در پژوهش جامعه‌شناختی موسیقی/ تیا دنورا؛ ترجمه حسن خیاطی؛ ویرایش تحریریه نشر نی.
وضعيت نشر: تهران: نشر نی ‏‫، ۱۴۰۱.‬
صفحه شمار: ‏‫۲۹۹ ص.‬‏
موضوع: موسيقي -- فلسفه و زيبايي‌شناسي
موضوع: موسيقي -- جنبه‌هاي اجتماعي
موجودی: 
کتابخانه آیت الله هاشم قزوینی ۳۷۱۱۶۶۳۱
کتابخانه امام رضا (ع) بیرجند ۷۴۶۱۵۵۵
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید