زندانی ۳۴۵
۱۴۰۲-۰۹-۲۷
زندانی ۳۴۵
زندان گوانتانامو عبارت است از بازداشتگاهی نظامی که در سال ۲۰۰۲ به‌دستور رئیس‌جمهور وقت امریکا راه‌اندازی شد. سامی الحاج در کتاب «زندانی 345» با روایت خود، ما را بیش از پیش با این زندان آشنا می‌کند. این زندان معروف به نقض‌کنندهٔ حقوق بشر بوده است.

کتاب زندانی ۳۴۵ روایتی از تجربهٔ ۶سالهٔ نویسنده در زندانی مخوف و معروف به نام «گوانتانامو» است. این نویسنده، خبرنگار شبکهٔ الجزیره و در مرز پاکستان بود که دستگیر و به این زندان ترسناک برده شد. زندان گوانتانامو عبارت است از بازداشتگاهی نظامی که در سال ۲۰۰۲ به‌دستور رئیس‌جمهور وقت امریکا راه‌اندازی شد تا در آن به دور از چشم جهان و جهانیانْ به شکنجهٔ زندانی‌هایش بپردازد. سامی الحاج با روایت خود، ما را بیش از پیش با این زندان آشنا می‌کند. این زندان معروف به نقض‌کنندهٔ حقوق بشر بوده است.
بازداشتگاه گوانتانامو زندانی نظامی است واقع در پایگاه نیروی دریایی خلیج گوانتانامو در خلیج گوانتانامو در جنوب شرقی کوبا که در اجارهٔ ارتش ایالات متحدهٔ آمریکا قرار دارد. این پایگاه طبق قرارداد بین آمریکا و کوبا، از سال ۱۹۰۳ در اجارهٔ نیروی دریایی آمریکا بوده و اگرچه پس از انقلاب کوبا در دههٔ ۱۹۵۰، دولت آن کشور خواستار لغو این اجاره‌نامه شد، آمریکا با این درخواست موافقت نکرده و هرساله چک مبلغ اجاره را برای دولت کوبا می‌فرستد. گفته شده است که دولت کوبا هم از نقدکردن آن خودداری می‌کند. در پی حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمریکا و اعلام دکترین «جنگ با تروریسم»، دولت آمریکا بازداشتگاهی را در این پایگاه ایجاد کرد تا کسانی را که در ارتباط با اقدامات تروریستی در نقاط مختلف جهان بازداشت می‌شوند، در این محل زندانی و شکنجه کند.
رده بندی ديویی: ‏‫‬‭۸۲۳ /۹۱۴‭‮الف‬ ۷۱۸ ز‬
عنوان و نام پديدآور: ‏‫زندانی ۳۴۵‬: شش سال اسارت در گوانتانامو/ سامی الحاج ؛‌ ترجمه زهرا توحیدیان ؛ ویراستار عفت زحمتکش.
وضعيت نشر: تهران : صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، انتشارات سروش ‏‫، ۱۴۰۱.‬
صفحه شمار: ‏‫۱۹۳ ص.‬
موضوع: زندانيان -- کوبا -- گوانتانامو
عنوان دیگر: شش سال اسارت در گوانتانامو.
موجودی:
کتابخانه امام رضا (ع) بیرجند ۷۴۶۱۵۸۴
مخزن بسته ۱۱۱۲۵۸۳۵۹

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید