کتابخانه ملی اردن
۱۳۹۴-۱۱-۳۰
کتابخانه ملی اردن
کتابخانه ملی اردن National Library of Jordan= دائره المکتبه الوطنیه تاسیس: ۱۹۷۷م وبگاه: www.nl.gov.jo موقعیت: امان نام رسمی این کشور اُردُن هاشمی (به عربی: اَلمَمْلَکَه اَلأُرْدُنِیَّه اَلهَاشِمِیَّه) است و نام بین‌المللی آن اردن است. پایتخت اردن شهر اَمّان است. اردن یک کشور پادشاهی است که در کرانه خاوری رود اردن واقع شده‌است. اردن کشوری است »
کتابخانه ملی اردن National Library of Jordan= دائره المکتبه الوطنیه

تاسیس: ۱۹۷۷م

وبگاه: www.nl.gov.jo

موقعیت: امان

نام رسمی این کشور اُردُن هاشمی (به عربی: اَلمَمْلَکَه اَلأُرْدُنِیَّه اَلهَاشِمِیَّه) است و نام بین‌المللی آن اردن است. پایتخت اردن شهر اَمّان است. اردن یک کشور پادشاهی است که در کرانه خاوری رود اردن واقع شده‌است. اردن کشوری است در خاورمیانه که از شمال با سوریه، از شمال شرقی با عراق، و از شرق و جنوب با عربستان سعودی و از غرب با اسرائیل و کرانه باختری رود اردن همسایه‌است، که مجموع خطوط مرزی اردن با این کشورها به ۱۶۱۹ کیلومتر می‌رسد.

اردن از جنوب به خلیج عقبه مماس است و از آن رو حدود ۲۶ کیلومتر نیز مرز آبی دارد. و این در میان کشورهای عربی کمترین مرز آبی به شمار می‌رود.

از آنجا که قسمت اعظم اردن صحراست آب و هوای آن نیز خشک و بیابانی است. این در حالی است که قسمت باختری کشور در طول دوران بارندگی سالیانه، (از نوامبر تا آوریل) شاهد بارش نسبی است.

جمعیت این کشور ۶.۵ میلیون نفر است و ۹۸ درصد مردم آن عرب هستند. نوع حکومت آن پادشاهی مشروطه است. واحد پول اردن دینار اردن می‌باشد.

مردمان نَبَطی از هزاره‌های یکم و دوم پیش از میلاد در این منطقه زندگی می‌کردند. کشور اردن در سال ۱۹۲۱ تأسیس شد و در سال ۱۹۲۲ به عنوان یک تحت‌الحمایه بریتانیا به رسمیت شناخته شد و در سال ۱۹۴۶ به استقلال رسید.

تاریخچه

در سال ۱۹۷۷ اداره کتابخانه ها و اسناد ملی که در آن قانون به صراحت یکی از وظایف آن را ایجاد کتابخانه ملی بیان می کند، تاسیس شد. در نشریه شماره ۵ سازمان و مدیریت وزارت فرهنگ که در سال ۱۹۹۰ صادر شد،  در آن اداره کتابخانه ها و اسناد وزارت کتابخانه ملی لغو شد و و مرکز اسناد به جای آن تاسیس شد.

دولت اردن در سال ۱۹۹۴ کتابخانه ملی را جهت نگهداری از محصول ملی فکری در انواع و اشکال مختلف آن تاسیس کرد.

در ۱۶/۲/۱۹۹۴، مقررات وزارت کتابخانه ملی اصلاح شد و در سال ۱۹۹۶ اصلاحیه آن صادر شد در نتیجه مرکز اسناد و کتابخانه ملی با هم ادغام شدند، و وزارت کتابخانه ملی به جای آن تاسیس شد.

اهداف و وظایف کتابخانه

نگهداری، سازماندهی و معرفی کلیه محصولات ملی فکری در داخل و خارج اردن به عموم مردم

جمع آوری و نگه داشتن کتاب، نسخه های خطی، نشریات ادواری، عکس ها، نوارهای ویدئویی و مواد دیگر مربوط به میراث ملی اردن به طور خاص، و منابع جهان عرب و به زبان های عربی و تمدن اسلامی و همچنین به میراث بشر به طور کلی.

جمع آوری اسناد دولتی وزارتخانه ها و ادارات دولتی و مؤسسات. اسناد مربوط به اردن و همچنین اسناد خصوصی، نگهداری، سازماندهی و انتشار آنها مطابق با مفاد آیین نامه ها

مسئول قانون کپی رایت و حق مولف

انتشار کتابشناسی ملی و فهرستگان مشترک

سرپرستی و هماهنگ کننده خدمات کتابخانه های عمومی

تعیین استانداردهای کتابخانه برای بهبود کتابخانه ها و خدمات کتابخانه و برنامه ریزی برای ایجاد کتابخانه های جدید

معرفی خدمات کتابخانه به پژوهشگران و زبان آموزان جهت بهره مندی از منابع موجود

معرفی خدمات فتوکپی، امانت و خدمات متقابل در سطح ملی و همچنین در سطح بین المللی به زبان عربی

سازمان دهی کنفرانس ها، سمینار ها و کارگاه های مربوط به کتابخانه ها و اسناد و مدارک، علاوه بر برگزاری و شرکت در نمایشگاه های کتاب و اسناد در داخل و خارج اردن.

سازمان دهی منابع اهدایی، توزیع در داخل اردن و تصویب و اجرای موافقت نامه های مبادله متقابل با کتابخانه ها و سایر نهادهای بین المللی و عربی

همکاری با کتابخانه ها و آرشیوهای ملی کشورهای عربی، اسلامی، خارجی، و همچنین با سازمان های تخصصی در حوزه کتابداری و اسناد و مدارک

بخش های کتابخانه

بخش نشریات: در این بخش نشریاتی از قبیل روزنامه ها، مجلات، جزوات و گزارش ها نگهداری می شود. منابع پس از نمایه سازی به صورت دوره ای جهت استفاده ارباب رجوعان در قفسه ها چیده می شوند، نشریات قدیمی تر جهت استفاده بعدی به بخش آرشیو منتقل می شوند. علاوه بر این فهرستی از نشریات به صورت دوره ای و ماهانه در اختیار ارباب رجوعان قرار می گیرد.

منابع سمعی بصری: در این بخش آثاری از قبیل میکروفیلم، میکروفیش، نوارهای ویدئو، منابع دیداری شنیداری، دیسک فشرده و تمامی تجهیزات مورد نیاز جهت استفاده از این منابع نگهداری می شود.

بخش اسناد و مدارک: وظیفه اصلی این بخش پیگیری کنفرانس ها و سمینارهای محلی برگزار شده و اطمینان از حصول و جمع آوری مقالات، منابع الکترونیکی، گزارش های سالانه، گزارش های نهادهای رسمی یا نیمه رسمی، مطالعات انجام شده توسط نهادهای دولتی و نمایه سازی و طبقه بندی آنها جهت استفاده ارباب رجوعان می باشد.

بخش صحافی: این بخش مسئول صحافی انواع کتابها و مجلات با استفاده از فنون صحافی مدرن می باشد.

بخش مرمت: این بخش مسئول بازسازی و مرمت نسخه های خطی آسیب دیده و نشریات می باشد تا با استفاده از ابزار و فنون خاص از تخریب بیشتر منابع جلوگیری نماید.

بخش فرآهم آوری: این بخش مسئول خرید کتاب از نویسندگان، آماده سازی سفارشات خرید و ارائه آنها به کمیته های تخصصی کتابخانه می باشد.

بایگانی الکترونیکی: این بخش مسئول آرشیو الکترونیکی اسناد، کتابها و سایر منابع به منظور حفاظت و دسترس پذیر ساختن آنها برای دانشجویان و پژوهشگران از طریق کامپیوتر موجود در کتابخانه و وب سایت کتابخانه می باشد.

منابع چاپی: این بخش شامل تمامی کتابهایی است که از راه های مختلف خرید، مبادله و اهداء به مجموعه کتابخانه اضافه می شوند، کتب پس از دریافت با توجه به موضوع به بخش های مربوطه کتابهای کودکان، کتابهای ملی، کتابهای مرجع، کتابهای زبان عربی، کتابهای سایر زبانهای خارجی ارسال می شوند.

بخش مبادله و اهداء: این بخش به تبادل کتاب و نشریات با کتابخانه های محلی و بین المللی می پردازد.

در این کتابخانه از روش رده بندی دیویی و در فهرستنویسی از دستورالعمل فهرست نویسی انگلو امریکن استفاده می گردد.

تعداد کتابهایی که در یک نوبت امانت داده می شود ۵ نسخه و مدت امانت آن ۲ هفته است. سیستم استفاده از قفسه های کتاب باز و آزاد است.

تصاویر کتابخانه

Image result for ‫دائره المکتبه الوطنیه‬‎     Image result for National Library of Jordan

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید