سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی

نویسنده برگزیده ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در بخش آثار شایسته چاپ: وظیفه ماست که شخصیت امام رضا علیه‌السلام را به جهان معرفی کنیم

۱۳۹۴/۱۱/۲۰
نویسنده برگزیده ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در بخش آثار شایسته چاپ: وظیفه ماست که شخصیت امام رضا علیه‌السلام را به جهان معرفی کنیم.
نویسنده کودک و نوجوان و فعّال در عرصه ادبیاتِ دفاع مقدّس گفت: «بر عهده تک‌تک ماست که شخصیت امام رضا علیه‌السلام را به جهان معرفی کنیم».
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، حسن احمدی در حاشیه ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی افزود: «متأسفانه با وجود این که شخصیت حضرت رضا علیه‌السلام، ابعاد بین‌المللی دارد، ما هنوز نتوانسته‌ایم این امام همام را آن طور که باید، به جهان معرفی کنیم».
وی ادامه داد: «در یکی از جشنواره‌های پویانمایی و فیلم، یک پویانمایی با موضوع زندگی حضرت رضا علیه‌السلام به نمایش درآمد که یکی از همکارانِ بنده، با بیان این که حاضر است این پویانمایی را در سراسر جهان به نمایش بگذارد، گفت: “مطمئنم که فروش خیلی خوبی خواهد کرد اما باید حضرت رضا علیه‌السلام را به عنوان یک قدّیس معرفی کنیم؛ چون مردم دنیا درک دقیقی از عنوان «امام» به طور کلّی و امام رضا علیه‌السلام به طور خاص ندارند”».
احمدی با اظهار تأسف، افزود: «این، کار درستی نیست و نشان از ضعف ماست. ما خورشید را در کنار خود داریم اما می‌خواهیم انوارش را به ماه نسبت دهیم!»
وی ضمن سپاسگزاری از دست‌‌اندرکاران برگزاری این جشنواره گفت: «این جشنواره، فرصت بسیار مغتنمی برای گردهمایی عاشقان و خدمتگزاران حضرت رضا علیه‌السلام در عرصه نویسندگی است که ضمن این که برای ادامه راه، تشویق می‌شوند، از تجربه‌های یکدیگر نیز بهره خواهند برد».
نویسنده رمانِ «در سال‌های خیلی دور» که رمانش به عنوان اثر شایسته چاپ در ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی معرفی شد، افزود: «تاکنون سعادت نداشتم که در حوزه مسائل دینی و ادبیات دینی قلم بزنم. بیشتر، در حوزه ادبیات دفاع مقدّس و مسائل اجتماعی، متمرکز بودم؛ ولی این کار برای امام رضا علیه‌السلام، با یک زیارت شکل گرفت».
وی تشریح کرد: «در یکی از زیارت‌هایم خانمی را دیدم که خیلی تلاش می‌کرد تا نامه‌اش را درون ضریح بیندازد؛ به طوری که کنجکاو شدم بدانم در آن نامه چه نوشته است. این شد که کم‌کم جرقّه‌های شکل‌گیری این رمان زده شد. نمی‌دانم آقا از کار من راضی هستند یا نه؛ اما در طی نوشتن این رمان، پنج بار سعادت زیارت به فاصله‌های خیلی کم از یکدیگر، برایم فراهم شد که برای خودم هم تعجب‌برانگیز بود».
احمدی گفت: «نوشتن این رمان، آن‌قدر به من انرژی و انگیزه داد که پس از اتمام کار، نیّت کردم کار بعدی‌ام را برای چهارده معصوم علیهم‌السلام بنویسم. در این مسیر، توقّع مالی هم ندارم؛ همین که ائمه اطهار علیهم‌السلام از من راضی باشند و به این بنده توجه کنند، برایم کافی است».
وی با اشاره به تبلیغاتِ کشورهای غربی برای کتاب‌های نویسندگانِ مورد حمایتشان گفت: «رمان‌های خارجی با تبلیغات مسحورکننده، مخاطب را جذب می‌کنند و فروش‌های افسانه‌ای را رقم می‌زنند. اما متأسفانه در ایران به این مسئله هیچ توجهی نمی‌شود. به عنوان نمونه، من به عنوان یک نویسنده فعّال، پس از شش دوره برگزاری این جشنواره، امسال با آن آشنا شدم و در آن شرکت کردم؛ در حالی که به عقیده من، اگر برای کتاب‌هایمان حاضر به برپایی موج‌های تبلیغاتی نیستیم، برای چنین جشنواره‌هایی باید این سیاست را در پیش بگیریم».
وی در پایان، بیان کرد: «خوشبختانه دست‌اندرکاران برپایی این جشنواره از میان افراد متخصص و مجرّب در عرصه نویسندگی هستند و مجری این جشنواره نیز کتابخانه آستان قدس رضوی است که انصافاً به خوبی از عهده کار برآمده است. امیدوارم این جشنواره هر سال با توفیق بیشتر برگزار شود و مشوّقی باشد برای نویسندگانی که با عشق کار می‌کنند».
گفتنی است که ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی، با تقدیر قائم‌مقام تولیت عُظمای آستان قدس رضوی از 25 نویسنده، مترجم و ناشر برگزیده، 24 شهریورماه سال جاری به کار خود پایان داد.
منبع:
برچسب:
پیوست:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید