سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی

برگزاری آیین پایانی ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در 24 شهریور در نشست خبری رئیس جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی عنوان شد

۱۳۹۴/۱۱/۲۰
برگزاری آیین پایانی ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در 24 شهریور در نشست خبری رئیس جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی عنوان شد.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از ارسال 284 اثر به دبیرخانه ششمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رئیس جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی در نشست خبری ششمین جشنواره که صبح امروز در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: «این جشنواره برای چهارمین سال پیاپی در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار می‌شود».
محمدهادی زاهدی با بیان این که تاکنون آثار ارزشمند و گرانسنگی با موضوع حضرت رضا علیه‌السلام و خاندان آن حضرت به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است، تصریح کرد: «با توجه به این که حضرت ثامن‌الحجج علیه‌السلام، همواره مورد توجه علاقه‌مندان به خاندان اهل بیتِ عصمت و طهارت بوده‌اند، پژوهشگران بسیاری در این جشنواره شرکت کرده و آثار خود را ارسال نموده‌اند».
وی در خصوص اهداف برگزاری این جشنواره بیان کرد: «اهداف برگزاری این جشنواره، “اشاعه و ترویج فرهنگ منوّر رضوی”، “گسترش فعالیت‌های علمی، هنری و پژوهشی مرتبط با حضرت رضا علیه‌السلام” و “شناسایی، تجلیل و حمایت از تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر در زمینه فرهنگ رضوی” می‌باشد».
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به شکل‌گیری کتابخانه تخصصی امام رضا علیه‌السلام و وجود هشت هزار جلد کتاب درباره شخصیت آن حضرت، خاطرنشان کرد: «برگزاری جشنواره‌های پیشین و جمع‌آوری آثار ارسال‌شده، بر غنای این کتابخانه افزوده است و ما به واسطه برگزاری این جشنواره‌ها توانسته‌ایم آثار مورد نظر درباره شخصیت امام هشتم علیه‌السلام را در معرض دید و استفاده علاقه‌مندان قرار دهیم».
وی در ادامه یادآور شد: «ششمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی، در چهار بخشِ کتاب، پایان‌نامه، ناشر و آثار شایسته چاپ برگزار می‌شود که بخش کتاب، شامل هشت محورِ علوم و معارف رضوی، تاریخ و سیره رضوی، زیارت، شعر، داستان، کودک و نوجوان، ترجمه و زبان‌های خارجی می‌باشد».
رئیس جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی به تشریح بخش آثار شایسته چاپ پرداخت و افزود: «آثار برگزیده این بخش از جشنواره، پس از ارزیابی به چاپ خواهند رسید».
«تبلیغ جشنواره در عرصه بین‌الملل»، یکی دیگر از موضوعاتی بود که زاهدی به تشریح آن پرداخت و خاطرنشان کرد: «دعوت‌نامه‌های این جشنواره از طریق مراکز فرهنگی، کنسولگری‌ها و سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی ایران به سه هزار نفر از پژوهشگران برجسته در 80 کشور دنیا ارسال شده است».
وی ادامه داد: «علاوه بر این، دعوت‌نامه‌های الکترونیکی، از طریق رایانامه برای پنج هزار نفر از صاحبان دانش و اندیشه در سراسر جهان فرستاده شده است».
زاهدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «تعداد آثار ارسال‌شده به دبیرخانه این جشنواره، 284 اثر، شاملِ 216 اثر در بخش کتاب، 18 اثر در بخش پایان‌نامه و 50 اثر در بخش آثار شایسته چاپ است که از تعداد آثار ارسال‌شده در بخش کتاب، 174 اثر به زبان فارسی و 42 اثر به زبان‌های خارجی است».
در بخش دیگری از این مراسم، دکتر منوّری، دبیر علمی ششمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی به ایراد سخن پرداخت و گفت: «داوری آثار ارسال‌شده به دبیرخانه ششمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی بر عهده 30 نفر از استادان حوزه و دانشگاه بوده است».
منوّری افزود: «برای حمایت بیشتر از برگزیدگان، بخش عمده‌ای از شمارگان کتاب برگزیده آن‌ها خریداری خواهد شد».
گفتنی است که در کتابخانه آستان قدس رضوی، سه میلیون و 500 هزار جلد کتاب چاپی و 140 هزار دست‌نویس کهن و کتاب چاپ سنگی وجود دارد و بیش از 500 هزار نفر در سه بخش مشهد، شهرستان‌ها و کتابخانه مرکزی عضویت دارند.
منبع:
برچسب:
پیوست:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید