سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و برگزیده ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی: جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی به رشد و ارتقای ادبیات و فرهنگ شیعی می‌انجامد

۱۳۹۴/۱۱/۲۰
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و برگزیده ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی: جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی به رشد و ارتقای ادبیات و فرهنگ شیعی می‌انجامد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و حائز رتبه سوم ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی گفت: «حضرت رضا علیه‌السلام، همانند حضرت ابراهیم علیه‌السلام، یک چهره بین‌المللی هستند و تنها وابسته به عالم تشیّع نیستند».
دکتر ابوالفضل خوش‌منش که کتابش با عنوان «دو پیشوای ملل: حضرت ابراهیم علیه‌السلام و حضرت رضا علیه‌السلام»، در ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی، حائز رتبه سوم در محور تاریخ و سیره رضوی شده است، گفت: «در این کتاب، مقارنه و مقایسه‌ای بین حضرت ابراهیم علیه‌السلام و حضرت رضا علیه‌السلام صورت گرفته است. در این مقارنه و مقایسه، شباهت‌های زیادی بین این دو بزرگوار دیده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، حضرت ابراهیم در بین مسیحیان، یهودیان و مسلمانان شناخته شده و مورد احترام است. حضرت رضا علیه‌السلام هم در عصر خود این‌گونه بوده‌اند؛ به طوری که در مناظرات معروف خود توانستند تحسین و تأیید علمای سایر ادیان را برانگیزند».
وی افزود: «حضرت ابراهیم علیه‌السلام، پیامبر هستند و به فرموده قرآن، امام نیز هستند. حضرت رضا علیه‌السلام نیز امام هستند. حضرت ابراهیم علیه‌السلام، بانی توحید هستند و با برهان و استدلال از توحید می‌گویند. حضرت رضا علیه‌السلام هم پس از سال‌های سال، آنجا که حدیث سلسله الذهب را بیان می‌کنند، از توحید می‌گویند. هر دو بزرگوار دارای سیر جغرافیایی بین‌المللی هستند. حضرت ابراهیم علیه‌السلام با تمدّن و مدنیّت بابل و حضرت رضا علیه‌السلام با تمدّن ایرانی پیوند می‌خورند. اما نکته جالب توجه این است که حضرت ابراهیم در جهان و بین مذاهب، شخصیت شناخته‌شده‌ای هستند اما حضرت رضا علیه‌السلام، به دلایل مختلف، از جمله کم‌کاری ما شیعیان ـ یا دقیق‌تر، ما ایرانیان ـ آن‌طور که باید در سطح دنیا شناخته‌شده نیستند».
وی با اشاره به اهمیت معرفی درست حضرت رضا علیه‌السلام به دنیا و سایر ادیان و مذاهب، گفت: «وجود مرقد مطهّر حضرت رضا علیه‌السلام در ایران، ما را بیش از بیش در این زمینه مسئول می‌سازد».
دکتر خوش‌منش به برپایی جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی اشاره کرد و گفت: «برپایی این جشنواره و همچنین جشنواره‌هایی از این دست، به ما کمک خواهد کرد که با نگاهی علمی، فرهنگی و البته مذهبی، و با تکیه بر واقعیات زندگی حضرت رضا علیه‌السلام، از سیره و فرهنگ رضوی بگوییم. از این رو، جای خوشحالی دارد که ببینیم امروز این جشنواره با گام‌هایی بلند و مؤثر، در پی بین‌المللی شدن است».
وی خواستار هماهنگی و دقت عمل بیشتر در جهت برگزاری این جشنواره طی سال‌های آتی شد و گفت: «معتقدم، جشنواره‌ای خواهد توانست در عرصه بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد که در سطح ملّی توانسته باشد انتظارات را برآورده سازد. به نظرم جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در زمینه ارزیابی آثار و . . . موفق بوده اما هم در خصوص تبلیغات و رسانه‌ای شدن، هم در خصوص فعالیت‌های اجرایی، مانند دعوت از برگزیدگان و . . . ، نیازمند بذل توجه و بازنگری است».
وی در پایان به امکانات، منابع و تجهیزات به‌روز کتابخانه آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: «این کتابخانه در کشور از خیلی جهات، سرآمد است و خوشبختانه روز به روز با پیشرفت و توسعه بیشتر روبه‌رو است اما باید توجه داشت که شتاب این پیشرفت و توسعه باید به گونه‌ای باشد که طی سالیان آتی، ما از این کتابخانه به عنوان یکی از کتابخانه‌های معروف و مطرح در سطح جهان نام ببریم. به اعتقاد من، این موضوع دور از ذهن نیست؛ چرا که این کتابخانه، پشتوانه بزرگی چون حضرت رضا علیه‌السلام دارد».
گفتنی است که ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی، با تقدیر قائم‌مقام تولیت عُظمای آستان قدس رضوی از 25 نویسنده، مترجم و ناشر برگزیده، 24 شهریورماه سال جاری به کار خود پایان داد.
منبع:
برچسب:
پیوست:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید