سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی

برگزیده ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در محور داستان: هدف من، شناساندن امام رضا علیه‌السلام به مخاطب جوان بوده است.

۱۳۹۴/۱۱/۲۰
برگزیده ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در محور داستان: هدف من، شناساندن امام رضا علیه‌السلام به مخاطب جوان بوده است.

برگزیده ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در محور داستان، نگاه رایج به رمان را تفریحی یا هنری دانست و اظهار داشت: «نگاه من، تکلیفی است. من تکلیف دارم امام رضا علیه‌السلام را به مخاطب جوان معرفی کنم».

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مجید پورولی کلشتری، داستان‌نویس و حائز رتبه دومِ ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در محور داستان، اثر خود، «اقیانوس مشرق» را رمانی آموزشی برای مخاطب جوانی دانست که کمتر حوصله خواندن کتاب‌های حدیث را دارد.

وی در این باره تشریح کرد: «در این مجموعه، مخاطب جوان، در قالب رمان، با تعداد بسیاری از احادیث ـ نه درباره زندگی امام رضا علیه‌السلام، بلکه درباره منزلت، شأن، امامت و عصمت ایشان ـ روبه‌رو می‌شود».
این کارشناس ادبیات نمایشی، این گونه رمان را «رمان آموزشی» نامید و تأکید کرد: «در ادبیات ما، رمان آموزشی، کمتر وجود دارد».

پورولی با بیان این که نگاه به رمان، در بیشتر موارد، به صورت تفریحی و هنری است، نگاه خود را به این امر، تکلیفی خواند و گفت: «هدف من، شناساندن امام رضا علیه‌السلام به مخاطب جوان بوده است».
وی همچنین با اشاره به این که تاکنون شش اثر به نگارش درآورده است که پنج اثر از آن‌ها در ارتباط با دفاع مقدّس است، افزود: «علاوه بر “اقیانوس مشرق” که در ارتباط با امام رضا علیه‌السلام نوشته شده است، در حال حاضر، مشغول نگارش کتابی با موضوع زندگی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها از فدک تا شهادت هستم».
این داستان‌نویس کشورمان که تاکنون تمامی آثار وی در جشنواره‌های مختلف، به عنوان آثار برگزیده معرفی شده‌اند، در ارتباط با چرخش موضوعی قلم خود از دفاع مقدّس به اهل بیت علیهم‌السلام را این‌گونه توضیح داد: «در کشور، افراد بسیاری وجود دارند که در ارتباط با دفاع مقدّس می‌نویسند اما تعداد بسیار کمی از نویسندگان، در معارف اهل بیت علیهم‌السلام، قلم به دست می‌گیرند».

پورولی، موضوع اهل بیت علیهم‌السلام را در اولویت ذکر کرد و ادامه داد: «باید به گونه‌ای بنویسیم که مخاطب‌پسند باشد و قشر جوان را به مطالعه علاقه‌مند کند».

پورولی، در ادامه، با ابراز تأسّف از آگاهی قبلی خود نسبت به برگزیده شدن کتابش گفت: «من می‌دانستم برگزیده می‌شوم؛ چرا که دیگران نمی‌نویسند!»

وی همچنین اضافه کرد: «من سه سال برای این کتاب، زحمت کشیدم. خداوند، پیش از این، توفیق آشنایی با تاریخ اسلام را به من عطا کرده بود و نیز چند سال است که دغدغه نوشتن در معارف اهل بیت علیهم‌السلام را به من بخشیده است».

پورولی ادامه داد: «داستان‌نویسانی که من می‌شناسم، یا با تاریخ اسلام آشنا نیستند یا دغدغه کار در معارف اهل بیت علیهم‌السلام را ندارند. از این رو، من می‌دانستم که اثرم برگزیده می‌شود و این خیلی بد است!»
این آموزگار مدارس دوره راهنمایی و دبیرستان‌های تهران، وضعیت فعلی آشنایی جوانان و نوجوانان با معارف اهل بیت علیهم‌السلام را نامطلوب برشمرد و بیان کرد: «برگزاری چنین جشنواره‌هایی اتفاق خوشایندی است».

وی هنرمندان آیینی را به خلق آثاری جذّاب برای مخاطب جوان دعوت کرد و گفت: «باید کاری تولید کنیم که جوانان دوست داشته باشند».

لازم به توضیح است که دیگر آثار مجید پورولی کلشتری، با نام‌های «ما از دوکوهه آمدیم؛ اینجا غریبیم»، «نگار ماندگار»، «من پسر باد هستم»، «آواز ابابیل» و «فصل خواب خرگوش‌ها»، هر یک در جشنواره‌های مختلفی چون جشنواره ادبی اصفهان، جشنواره فیلم‌نامه‌نویسی صدا و سیما، جشنواره حوزه هنری: داستان انقلاب، جشنواره یوسف و نیز کتاب سال دفاع مقدّس، به عنوان آثار برگزیده معرفی شده‌اند.
گفتنی است که هیچ اثری در این جشنواره، حائز رتبه نخست و سوم در محور داستان نشد.
منبع:
برچسب:
پیوست:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید