منتخبات من ديوان الشعر النبوي في الاندلس
۱۳۹۸-۰۵-۲۸
منتخبات من ديوان الشعر النبوي في الاندلس...این کتاب مختصری از شخصیت رسول خدا ( ص ) در اشعار مردم کشور اندلس است.

منتخبات من ديوان الشعر النبوي في الاندلس/ جمعها و مهد لها محمد المعلمي.- تطوان: مرکز ابن ابي الربيع السبتي للدراسات اللغوية الادبية؛ رباط: الرابطة المحمدية للعلماء، ‎۱۴۳۶ق = ‎۲۰۱۵م.
شماره دیویی : م 673 م 7109 / 892
مختصری از کتاب رسول خدا ( ص ) در اشعار مردم کشور اندلس که در این کتاب مولف محمد معلمی سعی کرده که ذوق و ادبیات و عرفان و مقدار علاقه مذهبی مردم اندلس را در این کتاب جمع آوری کرده و به مردم مسلمان سایر کشورهای عربی معرفی نماید.
ابتدا تعدادی مقالات و رسائل را بصورت مکتوب در ابتدای کتاب آورده، که این رسائل شامل مدح و نعت و توصیف از پیامبر اکرم محمد صطفی ( ص ) بوده و بصورت خیلی دقیق از ادبیات توصیفی عرب در این رسائل دیده می شود. البته این مقالات از بزرگان ادبیات و چهره های مذهبی عرفانی کشور اندلس بوده که بصورت مختصر مولف در کتابش جمع آوری نموده است.
بخش اعظم و مهم این کتاب اشعاری است که نسبتا طولانی و با ادق معانی زبان عربی از شعرای به نام این کشور است دیده میشود.
با مطالعه این اشعار انسان متوجه میشود که شعرای اندلس چقدر احساسی و حماسی و عرفانی با ذوق و سلیقه خاصی نسبت به مدح پیامبر اکرم ( ص ) اقدام نموده اند.
شعرای کتاب ( شعر نبوی در اندلس ) هر کدام از جهتی به توصیف پیامبر پرداخته اند، مثلا جنبه حماسی و دلاوری و شجاعت پیامبررا الگو برای مسلمانان معرفی نموده، شاعری دیگر جنبه روح ملکوتی و فضای عرفانی و حالات روحی پیامبر را به تصویر کشیده است. ( در زبان شعر ) شاعری دیگر در وصف معراج پیامبر اکرم ( ص ) که چگونه این معراج صورت گرفته و با بیانی شیوا و آغشته به ادبیات و عرفان برای خواننده ترسیم نموده است. شاعری دیگر در توصیف رحمه للعالمینی رسول خدا و جنبه پدری امت بودن پیامبر را با لحن بسیار زیبا و دلنشین برای خواننده بیان کرده است. اما نکته مهمی که در این کتاب به چشم میخورد این است که هیچکدام از شعاری این کتاب اشاره ای به اهل بیت رسول خدا ننموده اند با توجه به منزلت و جایگاهی که در اسلام و قران دارند دیده نمی شود که مدحی از این بزرگواران آورده باشند.
در پایان مولف سعی کرده که پیامبر اکرم ( ص ) را با زبان شعر مردم اندلس به جهان معرفی نماید.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.