زهرا بختیاری، کارشناس اجرای زنگ کتاب در شهرک شهید رجایی ( قلعه ساختمان )
۱۳۹۸-۰۸-۱۶
زهرا بختیاری کارشناس اجرای زنگ کتاب در مدرسه حضرت معصومه (س) (مصلی نژاد) و مهد کودک قرآنی کبوترانه در منطقه شهرک شهید رجایی ( قلعه ساختمان )

گزارش اجرای زنگ کتاب در مهد کودک قرآنی کبوترانه

منطقه شهرک شهید رجایی ( قلعه ساختمان )
مورخ 20/03/1398 تا 11/06/1398
  اجرای 9 جلسه یکساعته
تعداد  نوگلان 25 نفر.
شروع کلاس ها با نام و یاد خدا و سلام و صلوات بر محمد و خاندان پاکش و ذکر صلوات خاصه امام هشتم علیه السلام . روز اول کتاب زندگی امام رضا علیه السلام نوشته مجتبی اسکندری معرفی شد و سوالاتی از کتاب معرفی پرسیده و به کسانی که پاسخ صحیح دادند جوایزی اهدا شد. جوایز اهدایی برخی با هزینه شخصی اینجانب و برخی با مساعدت کتابخانه سیار تهیه می شد.قرار بر این بود که نوگلان صفحاتی را به دلخواه از کتابهایی که جایزه گرفته بودند درجلسه بعدی بخوانند و کتاب دیگری جایزه دریافت کنند.(علاوه بر کتابهای معرفی شده در ذیل یک قصه قدیمی عامیانه با عنوان " خاله پیر زن و بز شیرده " برای نوگلان گفته شد وگربه عروسکی قصه نیز به کلاس آورده شد که باعث هیجان نوگلان گردید).  
کتابهای معرفی شده با توجه به گروه سنی و حال و هوای مخاطب و مناسبتهای هفته معرفی و خوانش می شد. مانند : کتاب اصحاب فیل نوشته حمید موسوی گرمارودی. / خر حضرت خضیر که عروسک آن نیز به کلاس برده شد./کودکان درباره بهشت می پرسند /  عمو زنجیر باف که در حیاط مهد به صورت بازی عملی معرفی و خوانش شد./ خادمان امام رضا علیه السلام /  نقاشی با اعداد 1 و3 و 5 به صورت عملی وبا استفاده از خلاقیت نوگلان که از کارخود بسیار راضی و خوشحال  بودند./ گنبد طلایی / ده تا جوجه رفتن تو کوچه که شمارش معکوس اعداد و تفریق را می آموزد با خلاقیت خودم به تصاویر مرغ وجوجه های کتاب که شخصی بود پر چسبانده بودم و بچه ها خوششان آمده بود./ ماشین مشدی ممد علی که اسباب بازی ماشین به کلاس برده شد و بچه ها خیلی ذوق کردند / معرفی مشخصات کتاب و مجله و تفاوت آنها و اهدای چند نشریه مکرر مناسب کودک به همت گروه مطبوعات . و در روز آخر که مصادف با ایام محرم بود کتاب ماه محرم (شعر کودکانه) نوشته محمدرضا رمضانی نوحه خوانی شد و به نوگلان سربندهای مزین به اسامی عزیزان کربلا که با همت روابط عمومی سازمان تهیه شد بود اهداء شد .
        
گزارش اجرای زنگ کتاب در مدرسه حضرت معصومه (س) (مصلی نژاد) سال تحصیلی 97-98 در منطقه شهرک شهید رجایی (قلعه ساختمان)
زنگ کتاب بهانه‏ای است تا کتاب را وارد زندگی کسانی کنیم که علاقه به مطالعه دارند ولی منابع خوب و مناسب را نمی‏شناسند و مهم‏تر از آن امکان حضور در کتابخانه را به دلایلی ندارند.
از مورخ 19 آبان 1397 تا 7 اردیبهشت 1398 هجده جلسه یک ساعته برای بیش از پانصد دانش‏آموز پایه اول تا ششم به تفکیک کلاس زنگ کتاب اجرا شد.
در هر کلاس ابتدا زندگی نامه امام رضا علیه السلام اثر مجتبی اسکندری معرفی می‏شد و با توجه به سطح درک دانش آموزان توضیحاتی در مورد زندگی ایشان داده می‏شد و سؤالاتی پرسیده و به پاسخ دهندگان جوایزی اهدا می‏شد. سپس قصه عامیانه «خاله پیرزن و بز شیرده قصه مشترک تمام کلاس‏ها بود و از دانش آموزان داوطلب خواسته می‏شد قصه را بازگویی نمایند و تمام یا خلاصه داستان و یا نقاشی داستان‏ را تهیه کنند و در نوشتن داستان خلاقیت نشان داده مثلاً نام داستان و یا توصیف‎های آن را تغییر دهند. با توجه به گروه سنی و مناسبت‏های هفته نیز کتاب‏های مختلفی برای هر کلاس معرفی و خوانده می‏شد. برخی کتاب‏های معرفی شده که جذابیت بیشتری داشتند توسط دانش آموزان امانت گرفته می‏شد. در کلاس‏های پایه چهارم تا ششم نماینده‏ای انتخاب می‏شد که کارهای کلاسی را جمع‏آوری کند و امانت کتاب‏ها را مدیریت نماید. با توجه به برگزاری کلاس در منطقه محروم سعی می‏شد کتاب‏هایی که از نظر ظاهری متفاوت و گرانقیمت هستند و در کتابفروشی‏های آن منطقه خریدار ندارد و یا امکان بازدید دانش آموزان از نمایشگاه‏های کتاب و آشنا شدن با قالب شکلی کتاب‏های مختلف وجود ندارد کتاب‏هایی مانند: کشویی، شکفتنی، برجسته و تاشو به دانش آموزان شناسانده شود.
از دیگر مزایای برگزاری زنگ کتاب آشنا ساختن دانش آموزان با نحوه نوشتن گزارش بود. مثلاً پایه چهارم تا ششم کتاب خاطرات یک کرم معرفی شد که در واقع گزارش نویسی را آموزش می‏داد. به طور خلاصه کتاب‏هایی که در این دوره معرفی شدند هر کدام یک پیام و یا یک هنر را به دانش آموزان آموزش می‏داد. مثلاً کتاب چادر زیبای من برای کلاس پایه دوم در روز تولد حضرت زینب (س) دانش آموزان را با مفهوم حجاب و محرم و نامحرم جهت آمادگی مهارت‏های زندگی برای پایه سوم که به سن تکلیف می‏رسند آماده می‏کرد.
کتاب آموزشی نقاشی و شناساندن اعداد به دانش آموزان پایه اول در واقع آموزش نقاشی و شناساندن اعداد به دانش آموزان بود. همچنین دانش آموزان با شناسنامه کتاب آشنا شدند و اینکه چگونه در مسابقات کتابخوانی شرکت کنند. تفاوت‏ کتاب و نشریه برای آنها توضیح داده شد و با مساعدت گروه مطبوعات چند نشریه مکرر مناسب گروه سنی کودک به کسانی که پاسخ صحیح در ارتباط با سؤالات مطبوعاتی داده بودن اهدا شد.
از بین کلاس‏های اول تا ششم یکی از کلاس‏های دوم به عنوان نمونه انتخاب شد که هر جلسه برای آنها کتابی با موضوعی متفاوت معرفی می‏شد که خلاصه کتاب یا نقاشی آن را تهیه کنند تا استعدادیابی شوند برای پرورش کتابیار اجرای زنگ کتاب. در این دوره با همت یکی از همکاران خیّر برای حدود 100 نفر از دانش آموزان در هفته پایانی سال 97 جوراب تهیه شد که به عنوان عیدی و جایزه زنگ کتاب به دانش آموزان تقدیم شد. همچنین هدایایی شامل: جانماز، عطر، کارت پستال‏های اشیاء موزه‏ای، نمک و نبات نیز به عنوان هدیه از طرف روابط عمومی سازمان تقدیم دانش آموزان شد. عضویت رایگان 5 نفر از دانش آموزان پایه ششم نیز از دیگر خدمات روابط عمومی سازمان در این دوره بوده است.
فعالیت‏های جنبی اینجانب برای اجرای بهتر زنگ کتاب شرکت در وبینارهای ترویج خواندن در مدارس/ مدرس: مریم امیدبخدا/ وبینار شناخت کتاب کودک.
شرکت در کارگاه قصه گویی خانم دکتر مهری و زهره پریرخ

شرکت در جشن کتاب کتابخانه قلم و آشنایی با نویسنده کتاب‏های کودک و استاد ادبیات کودکان سرکار خانم مهاجری
تهیه نقاشی و کاردستی برخی عروسک‏ها و نقاشی‏های کتاب و بردن عروسک‏های مربوط به داستان‏های کتاب مانند عروسک خوشگل من، عزیزم تولدت مبارک، چادر زیبای من
مطالعه کتاب‏های قصه و قصه‏گویی
پیشنهادات
با توجه به پیشنهادات جناب آقای مشایخی در جلسه مورخ دوشنبه دهم تیر 1398 مبنی بر ارسال فرم ارزشیابی برگزاری زنگ کتاب در مدارس و مخاطبین گزارش بازخورد زنگ کتاب در مدرسه حضرت معصومه (س) و مهدکودک قرآنی کبوترانه به پیوست تقدیم می‏گردد.
زنگ کتاب در زمان تقلیل معلمان مدارس بهتر است که دانش آموزان خود گراننده زنگ کتاب باشند. تشکیل گروه‏های کتابخوانی و خلاصه نویسی و ارائه کتب مناسب به آنها جهت خواندن و خلاصه نویسی از فعالیت‏هایی است که دانش آموزان می‏توانند خود انجام دهند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.