تولد يک انقلاب: روايتي متفاوت سالهای 56 و 57 / بهزاد دانشگر
۱۳۹۸-۰۹-۱۰
من نویسنده این کتاب نیستم. حقیقتش، نگارنده در ابتدا بنا نداشت، چنین کتابی درباره انقلاب بنویسد. این کتاب در واقع فیش هایی برای پاسخ به چند سوال است که در همه سال های جوانی نگارنده با او همراه بوده است و در سال های اخیر از مهم ترین دغدغه های ذهنی اش بوده اند.

تولد يک انقلاب: روايتي متفاوت سالهای 56 و 57 / بهزاد دانشگر – قم : انتشارات شهید کاظمی ، 1397
من نویسنده این کتاب نیستم . حقیقتش ، نگارنده در ابتدا بنا نداشت ، چنین کتابی درباره انقلاب بنویسد . این کتاب در واقع فیش هایی برای پاسخ به چند سوال است که در همه سال های جوانی نگارنده با او همراه بوده است و در سال های اخیر از مهم ترین دغدغه های ذهنی اش بوده اند.
در صفحه 55و 56 کتاب بخشی از سخنان مرضیه حدید چی چنین آمده است : حدود شانزده روز بدترین و وحشناک ترین شکنجه ها را تحمل کردم ؛ ولی هنوز چیزی یا مطلب درخور و با اهمیتی به ماموران نگفته بودم ؛ و این امر ، سخت بر ماموران و بازجوها گران آمد ؛ از این رو دست به کاری کثیف و غیر انسانی و خیانت آمیز زدند ؛ دختر دومم (( رضوانه )) را که به تازگی به عقد جوانی درآمده بود ، دستگیر کردند و به کمیته نزد من آوردند . آنها فکر می کردند ، با چنین اقدامی و ایجاد فشار روحی و روانی ، مقاومت مرا در هم شکسته و مرا به حرف در می آورند . رضوانه ، محصل مدرسه رفاه بود و به همراه سایر دانش آموزان مدرسه به کارهای هنری و جمعی مشغول بود . او سرودها و اشعاری را که از رادیو عراق پخش می شد ، با دوستانش جمع آوری کرده و در دفترچه اش نوشته بود . این دفترچه پس از دستگیری من و هنگام تفتیش و بازرسی خانه به دست ماموران افتاده و این بهانه ای برای دستگیریش شده بود . شب اول ، آن محیط برای رضوانه خیلی وحشتناک و خوف آور بود . دائم به خود می لرزید و دستش را به دستان من می فشرد ؛ البته من نیز دست کمی از او نداشتم ؛ ولی باید برای حفظ روحیه دخترم خود را استوار و مسلط نشان می دادم تا او بتواند در برابر شکنجه هایی که در روزهای بعد پیش رویش بود ، دوام بیاورد و خود را نبازد . ماموران به بهانه جلوگیری از خودکشی و حلق آویز شدن ، چادر از سرمان گرفتند . برایم خیلی روشن بود که انگیزه و هدف واقعی آنها از این کار ، دریدن ججاب ، نماد زن مومن و مسلمان و شکستن روحیه ما بود ؛ از این رو ما نیز از پتوهای سربازی که در اختیارمان بود ، برای پوشش و به جای چادر استفاده می کردیم . عمل ما ، در آن تابستان گرم برای ماموران خیلی تعجب آور بود . آنها به استهزا و تمسخر ما را  ((مادر پتویی ؛ دختر پتویی)) صدا می گردند جلادان کمیته در ادامه کارهای کثیفشان ، چند موش در سلول رها کردند که دخترم می ترسید و وحشت می کرد و خودش را به من می چسباند و می گریست . تا صبح موش ها در وسط سلول جولان می دادند و از در و دیوار بالا می رفتند . در آن شرایط و اوضاع باید به دخترم دلداری می دادم ؛ ولی به دلیل ترس از میکروفن های کار گذاشته شده و شنیدن حرف هایمان ، پتو را بر سر می کشیدم و به بهانه خوابیدن در همان وضعیت خیلی آرام و آهسته برایش صحبت می کردم تا بداند ، اوضاع از چه قرار است . آن شب وحشتناک به سختی گذشت . صبح هر دوی ما را برای باز جویی و شکنجه بردند . چون پتو به سر داشتیم ، خنده های تمسخر آمیز و متلک ها شروع شد : (( حجاب پتویی ! )) (( مادر پتویی ؛ دختر پتویی ؛ .........پتو پتویی و .....)) .
یکی گفت : (( کجاست خمینی که بیاید و شما را با پتوی روی سرتان نجات دهد و ......)) خلاصه ما را حسابی دست می انداختند و مسخره می کردند . در آن وضع چون عروسک های خیمه شب بازی برایشان بودیم . بعد شکنجه شروع شد ؛ شوک الکتریکی و شلاق ....وقتی از کارها و وحشی بازی هاشان نتیجه نگرفتند ، ما را از هم جدا کردند . لحظاتی بعد صدای جیغ و فریادهای دلخراش رضوانه همه جا را فرا گرفت . به خود می لرزیدم . بغضم ترکید و گریستم . به خدا پناه بردم و از درگاهش برای رضوانه ، تحمل در برابر این همه شدت و سبعیت التماس کردم . با وجود این همه شکنجه ، رضوانه چیزی نداشت که بگوید . برای من هم همه چیز پایان یافته بود و از خدا شهادت را طلب می کردم .
کتاب حاضر، درباره شناخت و تحلیل عوامل و زمینه‌های انقلاب است که با "روش تاریخ و منطق جامعه شناختی "صورت گرفته است .نگارنده در بخش اول طی سه فصل به پایه‌ های نظری انقلاب اشاره می‌ کند و تعاریفی از واژه "انقلاب "و مباحث کلی درباره قوانین و علل تحولات اجتماعی به دست می‌ دهد. وی در بخش دوم نظریه‌ های مهم و مطرح درباره "انقلاب "را بازگو کرده بر آن است انقلاب اسلامی را با اصول آن نظریه‌ ها تطبیق و تحلیل نماید .در بخش سوم ـ که بخش اصلی کتاب را تشکیل می‌ دهد ـ عوامل و شرایط انقلاب ایران در شش فصل بررسی می‌ شود:
۱ـ تاثیر مذهب و عوامل مذهبی در انقلاب اسلامی، ۲ـ زمینه‌ های فکری انقلاب، ۳ـ عوامل و زمینه‌ های اجتماعی انقلاب، ۴ـ عوامل و زمینه‌ های سیاسی انقلاب، ۵ـ نقش عوامل و زمینه‌ های بین‌ المللی، ۶ـ ملاحظاتی چند در تحلیل انقلاب ایران . صفحات پایانی به نمایه اختصاص یافته است .

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.