زندگي حافظ شيرازي بر پايه‌ي اشعار نشانه‌دار تاريخي ديوان
۱۳۹۹-۰۸-۰۶
کتاب مشتمل بر بیست و یک فصل با موضوعهای: "شیراز در عصر حافظ" از نظرشرایط فرهنگی در قرن هشتم، زندگی شخصی و خانوادگی حافظ، علم آموزی، استادان و کتاب‎های محبوب حافظ، اشعار حافظ در سوگ و ستایش شاه شیخ ابواسحاق، سروده‎های حافظ در دوره حکومت امیر مبارزالدین، اشعار حافظ در دوره‎ی اول زمامداری شاه شجاع، سفرهای حافظ و... است.

این کتاب مشتمل بر بیست و یک فصل است که به خواننده کمک می کند که اگر بخواهد، بتواند با توجه به تاریخ تولد خواجه، جوانی و میان سالی و پیری و ماجراهایی که در این دوران ها بر خواجه گذشته و اشعار نشانه دار تاریخی را که در این دوره‌ها سروده است، تشخیص دهد.
کتاب در مورد"شیراز در عصر حافظ" از نظرشرایط فرهنگی در قرن هشتم، زندگی شخصی و خانوادگی حافظ، علم آموزی، استادان و کتاب‎های محبوب حافظ، اشعار حافظ در سوگ و ستایش شاه شیخ ابواسحاق، سروده‎های حافظ در دوره حکومت امیر مبارزالدین، اشعار حافظ در دوره‎ی اول زمامداری شاه شجاع، سفرهای حافظ و... است.
شاعر شیراز، در یک عمر که به پیرانه سر نیز رسید، چنان رندانه زیست که نه ردپای درستی از خود باقی گذاشت نه سرگذشتی که سایه‌ی او باشد. آن روشنی که یک اثر هنری را  آینه ی احوال هنرمند می‎کند، در شعر او نیست و از سرگذشت او نیز آن قدر کم در شعرش رسوب کرده است که نمی توان از خلال این اشعار سیمای واقعی او را به درستی طرح کرد. درست است که با مساعی ارزنده‎ی حافظ پژوهان، امروز به دیوانی نزدیک به اصل نزدیک شده‎ایم و همچنین بسیاری از ابیات و غزلهایی که به نادرستی به دیوان او راه یافته بود، کنار گذاشته شده است و از ابیاتی که در نسخ مختلف، ضبطهای متفاوتی داشته‎اند، قرائت برتر و بهتر آن در بیشتر غزلها به دست داده شده است.
با سکوت تاریخ ها و تذکره های قرن هشتم درباره حافظ، که" از شرح جنایات نام آوران هرگز احوالات دیگر نمی پرداخته اند". می توان گفت تنها منبع مطمئن و موثقی که می توان به آن استناد کرد، اشعار خود اوست. حدود پانصد غزل و چند مثنوی وتعدادی قطعه و رباعی.
در این پژو هش پایه کار بر اشعاری از این دست استوار است که آنها را می توان "اشعار نشانه دار تاریخی" یا "اشعاری با قراین تاریخی" نامید که به طور کلی می‎توان آنها را به سه دسته تقسیم کرد: 1. اشعاری که با توجه به قرینه محکم و موکدی که در آن است، مثل نام پادشاه و وزیر ... یا اشاره به حوادث تاریخی، محدوده ی تقریبی زمان سرایش شعر را به دست می دهد. مثل غزل "ساقی به نور باده برافروز جام ما ..." ( غزل 11).
2. اشعاری که گرچه صراحت و قرینه‎های واضح دسته‎ی اول را ندارند؛ اما با نشانه‌های دیگری می‌توان با احتمال درصدی خطا درباره‌ی تاریخ یا علت سرایش نظر داد. مانند غزلهایی که حافظ در روزگار امیر مبارزالدین یا در سفر تبعید گونه اش به یزد سروده است.
3. و نهایت در دسته سوم پای ذوق و سلیقه به میان می‎آید؛ زیرا از قرینه‎های محکم و موکد در آن خبری نیست و هر کسی ممکن است "ان قلتی" در آن بیاورد. البته ما کوششمان آن بوده که این کار تا حد امکان دور از دخالت دادن سلیقه‎ی شخصی و پیش داوری‎های قبلی باشد.
برای چنین پژوهشی ناگزیر به رجوع به روزگاری هستیم که حافظ در آن می زیسته است. در ترسیم و تصویر سجایای اخلاقی و خصوصیات رفتاری شخصیت های مهمی که حافظ با آن ها گذران عمر داشته است، مثل امیر مبارزالدین، شاه شجاع، شاه منصور ...، بیشتر درنگ کرده‎ایم و وقت گذاشته‎ایم .

زندگي حافظ شيرازي بر پايه‌ي اشعار نشانه‌دار تاريخي ديوان/ نويسنده: منصور پايمرد؛ سرويراستار و ناظر علمي مجموعه: کاووس حسن‌لي؛ دستيار پژوهشي مجموعه: فرزانه معيني.- تهران: نشر خاموش، ۱۳۹۸.        

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.