«زن در شاهنامه» به چاپ دوم رسید
۱۴۰۳-۰۵-۰۳
چاپ دوم «زن در شاهنامه» جلال خالقی‌مطلق با ترجمه از متن آلمانی توسط مریم رضایی منتشر شد. جلال خالقی مطلق بیش از ۴۵ سال است که روی تصحیح شاهنامه کار می‌کند، و چندین کتاب و مقاله حاصل فعالیت اوست

بررسی نقش زنان و بازتاب سیمای آنها در شاهنامه از بحث‌هایی است که همیشه مورد مناقشۀ اهل تحقیق بوده و هنوز هم بحث و تلقّیات نادرست درباره آن به پایان نرسیده است. برخی شاهنامه را دارای رویکرد زن‌ستیزانه می‌پندارند و برخی دیگر در پی ردّ این مدعا هستند.

 بررسی نقش زنان در شاهنامه فردوسی و بازتاب سیمای آنها در آن, جزو بحث هایی است که همیشه مورد مناقشه اهل فن و تحقیق بوده است. برخی معتقد به زن ستیزانه بودن شاهنامه هستند و برخی دیگر در پی رد این مدعا. هدف از انجام این پژوهش بررسی شخصیت, نقش و تاثیر زنان شاهنامه در داستان های آن است. شخصیت هر یک از زنان شاهنامه منحصر به فرد و یکتاست؛ همچنان که نقش زنان در تمام داستان های شاهنامه یک شکل نیست و دارای تاثیرهای متفاوتی است و نقش آنان در هر دوره, چه اساطیری و چه پهلوانی و چه تاریخی بسامدهای گوناگونی دارد. بررسی شخصیت و نقش زنان در داستان های شاهنامه موجب می شود تا آنها را بهتر شناخته و کنش ها و واکنش های آنان, در راستای داستان ها به درستی مورد بررسی قرار داده شود. این مقاله ابتدا به دیدگاه حاکم بر فضای داستان های شاهنامه نسبت به زنان می پردازد. سپس نقش کلی زنان در شاهنامه را مورد بررسی قرار می دهد. در ادامه به تحلیل و بررسی نقش و شخصیت هر یک از زنان شاهنامه و تاثیر هر یک در روند داستان ها می پردازد.

علاقه‌مندان می‌توانند از سوم تا شانزدهم مردادماه، این کتاب را با ۳۰ درصد تخفیف از دفتر مرکزی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار تهیه کنند.

منابع:
ibna.ir
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.