آغاز فرایند شناسایی برگزیدگان ادبی ‌
۱۳۹۵-۰۳-۲۶
بنیاد ملی نخبگان با هدف شناسایی آحاد اجتماع نخبگانی فرآیند شناسایی برترین‌ها در سه حوزه «شعر»، «داستان» و «تخصص‌های زبانی- ادبی» را از بین دانشگاهیان و برگزیدگان ادبی کشور آغاز کرده است.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‎رسانی بنیاد ملی نخبگان، بنیاد ملی نخبگان با هدف شناسایی آحاد اجتماع نخبگانی در همه زمینه‌ها یکی از اولویت‌های خود را شناسایی و حمایت از اجتماع نخبگانی ادبی قرار داده است.
بنیاد ملی نخبگان اجتماع نخبگانی ادبی کشور را در سه حوزه «شعر»، «داستان» و «تخصص‌های زبانی- ادبی» شناسایی کند. حوزه‌های نویسندگی، ویرایش، آموزش‌های زبانی، ترجمه، زبان‌شناسی و پژوهش‌های زبانی- ادبی در زمره این تخصص‌ها قرار دارد.
پس از تصویب آیین‌نامه «شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان ادبی ‌کشور»، شیوه‌نامه این آیین‌نامه مشتمل بر یک مقدمه، هشت ماده و 12 تبصره به‌منظور ارتقای زبان و ادب فارسی و با هدف شناسایی اجتماعات نخبگانی در زمینه ادبی در چارچوب گفتمان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی، پس از تأیید شورای شناسایی برگزیدگان ادبی به تصویب رئیس بنیاد ملّی نخبگان رسیده است.
بر این اساس بنیاد با هدف تسهیلِ مسیر فعالیت‌های نخبگانی برگزیدگان ادبی و با همکاری نهادهای ذی‌ربط، تسهیلاتی را به‌منظور زمینه‌سازی برای «رشد مستعدان برتر ادبی» و «اثرگذاری و الگوسازی از سرآمدان ادبی» به دو رده «سرآمدان ادبی» و «مستعدان برتر ادبی» اعطا می‌‌کند.
مستعد برتر ادبی، فردی است که در بازه سنی 15 تا 40 سال قرار دارد و بر اساس معیارهایی مانند «پیشینه برجسته تحصیلی» شامل مواردی از قبیل رتبه‌ برتر در آزمون‌های ورودی دانشگاه، برگزیده‌ شدن در المپیادهای ادبی، استفاده از جوایز تحصیلی بنیاد ملی نخبگان، «فعالیت‌های ادبی» مانند موفقیت در رویدادهای ادبی معتبر و یا نگارش کتاب شعر و یا کتاب داستان و همچنین انجام فعالیت‌های «پژوهشی و ترویجی در حوزه ادبیات» شناسایی و معرفی می‌شود.
متقاضیان تا 15 مردادماه سال جاری فرصت دارند، اطلاعات خود را به بنیاد ملی نخبگان ارسال کنند. افراد هم می‌توانند به‌شخصه متقاضی این آیین‌نامه باشند و هم از طریق معرفی نهادها و یا سازمان‌های ذی‌ربط وارد این گردونه شوند. پس از طی این مرحله، کارنامه افراد در کارگروه تخصصی و پس از آن در «شورای شناسایی برگزیدگان ادبی» بررسی و پس از ارزیابی فعالیت‌ها، برگزیدگان از سوی بنیادملی نخبگان معرفی خواهند شد.
برپایی «جایزه قیصر»
بنابراین گزارش«جایزه قیصر» به یادبود مرحوم قیصر امین‌پور، به مستعدان‌ برتر ادبی کشور اعطا خواهد شد و افراد می‌توانند از اعتبارات درنظر گرفته‌شده در ذیل این جایزه مانند «تسهیلات مادی» برای بهره‌مندی از محضر استادان رشته تخصصی ادبی، و نیز کمکک هزینه «اشتراک نشریات ادبی داخلی وخارجی»، «عضویت در مجامع ادبی داخلی و خارجی»، «خرید آثار ادبی»، «شرکت در مجامع ادبی داخلی» و سایر موارد مشابه، در نظر گرفتن امتیاز در جداول «جایزه‌های تحصیلی دانشجویان صاحب استعداد برتر» و «تسهیلات دانش‌آموختگان برترِ دانشگاهی» و «تسهیلات فرهنگی و رفاهی» شامل هدیه ازدواج، کمک هزینه سفرهای زیارتی، گردش‌گری ملّی و مشابه آن برخوردار شوند.
همچنین به‌منظور گرامیداشت شأن سرآمدان ادبی، «جایزه بیهقی» به پاسداشت مقام ابوالفضل بیهقی به آنان اعطا می‌شود. اعطای اعتبار ادبی «به‌منظور ارتقای فعالیت‌های ادب‌پژوهی، انتشار آثار، سفرهای پژوهشی، اشتراک نشریات ادبی داخلی و خارجی، عضویت در مجامع ادبی داخلی و خارجی، خرید آثار ادبی و موارد مشابه»، ایجاد «امکان پذیرش سالانه سه ادب‌آموز یا سه پژوهشگر پسا دکتری» با استفاده از اعتبارات بنیاد، اعطای «اعتبار مالی» برای شرکت در مجامع ادبی داخلی و خارجی، ارائه تسهیلات فرهنگی­ و رفاهی شامل کمک هزینه سفرهای زیارتی، گرشگری ملی، تسهیلات مسکن، بیمه و مشابه آن، اعطای تسهیلات برای استفاده از امکانات ادبی، فرهنگی و هنری در سطح کشور و تجلیل از طریق شناساندن شخصیت و فعالیت‌های سرآمد ادبی در مجامع عمومی (از طریق انتشار کتاب یادمان، تهیه فیلم، مصاحبه و ...) از‌جمله اعتبارات جایزه بیهقی برای «سرآمدان ادبی» است.
«سرآمدان ادبی» که به‌عنوان عضو هیأت‌ علمی در دانشگاه فعال هستند می‌توانند سالانه سه دانشجوی پسادکتری از بین مستعدان‌ برتر ادبی و سرآمدان ادبی که در دانشگاه فعالیت ندارند، سه ادب‌آموز از بین مستعدان‌ برتر ادبی جذب کنند و به‌طور ویژه مورد آموزش‌های لازم قرار دهند. بنیاد ملی نخبگان هزینه‌های این دوره‌ها تأمین می‌کند.
شیوه‌نامه «شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان ادبی» که به‌منظور تدوین فرایند شناسایی و چگونگی پشتیبانی از مشمولان آیین‌نامه، تصویب شده تا پایان سال 1396 اجرا و سپس اصلاحات لازم در آن اعمال می‌شود.
سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.